Bättre hälsa på kontoret med höj- och sänkbara skrivbord

Det rör på sig! Ergonomiska höj- och sänkbara skrivbord blir allt mer populära, inte bara i Skandinavien utan också i resten av världen. Det växande intresset beror på ny forskning som visar att det är skadligt att bara sitta ner och jobba. Men en stor utmaning finns kvar: Hur får vi medarbetarna att verkligen använda sina höj- och sänkbara skrivbord?

Vi startade produktion av höj- och sänkbara skrivbord för bättre arbetsplatsergonomi redan i slutet av 1980-talet.

De allra första justerades manuellt och det första sitt/stå-bordet med elmotor för enklare inställning lanserade vi 1991. I dag förväntar sig medarbetarna att arbetsgivaren ska tillhandahålla ergonomiska kontorsmöbler. Enligt vår egen undersökning säger fyra av fem kontorsanställda att de vill ha tillgång till ergonomiska möbler, till exempel höj- och sänkbara skrivbord.

LEV LÄNGRE MED RÄTT SKRIVBORD

”Sedan tidigare vet vi att det är nyttigt att växla mellan sittande och stående arbete för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Men de senaste åren har det kommit flera forskningsrapporter som har visat att det är direkt skadligt att enbart sitta ner och jobba. Det har drivit på utvecklingen och ökat intresset för höj- och sänkbara skrivbord ännu mer. Forskningen visar att kroppen, när vi rör oss, frigör ämnen som är viktiga för vår hälsa även ur andra aspekter och att de faktiskt kan bidra till att vi lever längre”, konstaterar Anders Lundahl.

Långvarigt stillasittande är helt enkelt inte bra för kroppen och gör oss mindre produktiva. Hållningen påverkas negativt och risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes ökar.

Med hjälp av höj- och sänkbara skrivbord kan vi variera arbetsställningen och rörligheten ökar, vilket förbättrar cirkulationen. Samtidigt frigörs hormonliknande ämnen som ökar vårt välbefinnande. Vi är alla olika långa och väger olika mycket, men ett höj- och sänkbart skrivbord är ett bra exempel på en lösning som fungerar för alla och som kan anpassas efter varje enskild persons förutsättningar och önskemål.

Allt fler vill ha höj- och sänkbara skrivbord och orsakerna är flera, säger Anders Lundahl som är fysioterapeut och ergonom på Kinnarps.

PERFEKT FÖR AKTIVITETSBASERADE KONTOR

En annan faktor som driver på är de aktivitetsbaserade kontoren. När vi rör oss mellan olika arbetsplatser så blir det naturligt att vi vill ha skrivbord och kontorsmöbler som också är flexibla och kan följa med i rörelsen. Skrivborden måste enkelt kunna anpassas efter individuella behov.

En handkontroll med display som visar höjden gör det smidigt att ställa in bordet för både sittande och stående arbete. Om du använder ditt bord mycket, är det smart att komplettera med en handkontroll med minnesfunktion som extra tillbehör. Då har du möjlighet att ställa in dina individuella höjder för sittande och stående arbete. Det fungerar precis som de ställbara sätena i bilen; tryck på respektive knapp och bordet justeras automatiskt. Displayen visar även höjden för att underlätta manuell inställning – något som kan vara bra om du växlar mellan olika skrivbord, då lär du sig snabbt vad som är ”dina” sitthöjder och ståhöjder för bästa ergonomi.

 

RÄTT HÖJD PÅ SKRIVBORDET NÄR DU SITTER

”Att du sitter i rätt höjd och jobbar är faktiskt lika viktigt som att du står upp och jobbar i rätt höjd – något som ytterligare motiverar valet av ett sitt/ståbord. Om du har en kontorsstol som är perfekt inställd för din kropp och dina behov så bör du också kunna ställa in skrivbordet så att skivan är anpassad i rätt höjd för din sittställning”, säger Anders Lundahl.

För det är just variationen mellan sittande och stående arbete som är så viktig. Att bara sitta kan vara skadligt – men att bara stå upp blir tröttsamt för kroppen i längden och ger inte den rörelse, variation och aktivitet som vi mår så bra av.

”Så även om du vet vilken höjd du ska ha när du står och sitter, och även om du har möjligheten att göra förinställningar, så skulle jag rekommendera att du varierar höjderna lite i alla fall. Vi har så många olika sätt att stå och sitta – kroppen är gjord för rörelse!”

Höj- och sänkbara skrivbord är en bra början på ett mer rörligt och hälsosamt liv. En av de viktigaste sakerna med sitt/ståbord är att de är så enkla att anpassa i höjd. Det ökar chansen att rörelse och variation faktiskt blir en daglig rutin, innan du får värk i nacke, axlar och rygg.”

Anders Lundahl, fysioterapeut och ergonom, Kinnarps

4 TIPS! SÅ FÅR DU MEDARBETARNA ATT ANVÄNDA SINA HÖJ- OCH SÄNKBARA SKRIVBORD

1

FJÄRRKONTROLL MED DISPLAY

Utrusta skrivbordet med en display som visar höjden. Då blir det lätt att hitta sina favorithöjder. Fjärrkontroller med minnesfunktion gör det möjligt att förinställa lägen för stående och sittande arbete.

2

INFORMERA OCH UTBILDA

För att medarbetarna ska använda sina höj- och sänkbara skrivbord på rätt sätt måste de förstå fördelarna – och hur de fungerar. Ställ gärna en liten ”lathund” på skrivbordet med tips och råd.

3

ROLIGA HJÄLPMEDEL

I dag finns det en mängd appar som kan kopplas till telefoner och träningsklockor som påminner om när det är dags att ändra arbetsställning eller röra på sig en stund. Anordna en kontorstävling: vem varierar sig mest?

4

KOMPLETTERA MED ETT GÅBAND

Ett gåband framför det höj- och sänkbara skrivbordet uppmuntrar till ännu mer rörelse och gör det möjligt att jobba samtidigt som du går i lugn takt.

TIPS PÅ EN GOD VANA!

OM DU JOBBAR MYCKET FRAMFÖR EN BILDSKÄRM ELLER SITTER I MÅNGA MÖTEN: TA FÖR VANA ATT ALLTID BÖRJA MED ATT STÅ UPP OCH JOBBA EN STUND NÄR DU KOMMER TILLBAKA TILL DITT SKRIVBORD!

Med bra sitt/ståbord kan du skapa en arbetsmiljö där många får plats att arbeta tillsammans, samtidigt som både den individuella arbetsplatsen och helhetsmiljön lever upp till de funktionella och ergonomiska kraven.

Med fyra mindre höj- och sänkbara skrivbord kan du till exempel skapa en kreativ yta där gruppen tillsammans kan gå igenom idéer och förslag. Sedan kan de snabbt förvandlas till personliga arbetsplatser där alla kan jobba individuellt men med täta avstämningar.

VAD SÄGER FORSKNINGEN?

Stillasittande under långa perioder ökar risken för sjukdomar. Att vi motionerar på fritiden räcker inte för att minska riskerna – det är förhållandena på jobbet som är viktiga för både välbefinnande och lönsamhet (1). I genomsnitt bränner vi 350 kalorier per dag om vi står upp och jobbar i två och en halv timme. Stående arbete ökar produktiviteten med 10 procent jämfört med när vi sitter ner och jobbar (2).

1.
2.

 

TÄNK PÅ DET HÄR NÄR DU VÄLJER HÖJ- OCH SÄNKBART SKRIVBORD

  • Underredena finns med extra lång slaglängd, det vill säga spannet mellan bordets lägsta höjd och dess högsta höjd, vilket gör att bordet blir mycket flexibelt och kan ställas in för människor i alla längder.

    Välj en motor med lågt ljud. Det ger bättre ljudergonomi på  jobbet och minskar risken för att kollegorna blir störda när du justerar ditt skrivbord.