Hur skapar man en bra ergonomi i skolan?

Klassrummet är en av våra viktigaste arbetsplatser. Med ergonomiska möbler blir klassrummet en positiv arbetsmiljö med lärande och personlig utveckling i centrum. Det handlar om att skapa en varierad och anpassningsbar miljö som stödjer både elevens och pedagogens olika behov och förutsättningar.

Idag vet vi att den fysiska miljön i klassrummet har stor betydelse för inlärningen. Med bra kroppsställning, ljus, ljud och ventilation och en miljö som är flexibel och skapar variation ökar trivseln och det blir enklare att hålla koncentrationen uppe.  Men faktum är att många elever – trots att skolan är deras arbetsplats – inte får jobba vid möbler som är anpassade efter deras ålder och längd. Dessutom kan variationerna i längd mellan olika elever i en klass vara stora, och ofta används samma klassrum av olika klasser där längden på eleverna kan variera mycket. Det är därför viktigt att inreda med anpassningsbara lösningar och produkter.

Den undersökning som har genomförts av Kinnarps i svenska skolor talar sitt tydliga språk.1

”40 procent av eleverna tycker inte att de sitter bekvämt på sin stol – samtidigt som 50 procent av dem tycker att den fysiska miljön är viktig eller till och med avgörande för hur de trivs i skolan. Deras lärare håller med: två av tre pedagoger anser att den fysiska miljön är viktig för elevernas prestation.”

Anders Larsson, Next Education Manager, Kinnarps

Viktigt med anpassad höjd

Rätt kombination av bord och stol är viktigt för att eleven ska sitta bra. Fasta eller ställbara bord tillsammans med rätt stol – allra helst höj- och sänkbar – avlastar kroppen och ökar koncentrationsförmågan.

”Det är alltid elevens längd som är avgörande för ergonomin, oavsett om man sitter eller står upp och jobbar. Därför är det viktigt att inte bara kunna erbjuda möbler som är avsedda för elever i rätt ålderskategori – utan att också kombinera höj- och sänkbara stolar med höj- och sänkbara bord så att eleverna kan optimera sin arbetshöjd både vid sittande och stående arbete”, förklarar Anders Larsson som är Next Education Manager på Kinnarps. 

Att främja stående arbete är inte bara hälsosamt för eleverna utan ger också en bättre arbetsplatsergonomi för pedagogerna, eftersom det minskar tiden som läraren behöver stå och böja sig ner över bänkar och bord.

”Att välja rätt möbler kan också förbättra arbetsplatsergonomin för övriga personalgrupper i skolan. Stolar som kan hängas upp på borden i samband med städning underlättar för lokalvårdarna och flexibla möbler med hjul, eller staplingsbara stolar är ofta uppskattat av vaktmästaren.”

Just flexibiliteten är en viktig egenskap hos både bord och stolar för att skapa ett klassrum som stöttar lärprocessen och där inredningen kan anpassas efter de aktiviteter som gäller för stunden. Med rätt typ av hjul blir det enkelt att möblera om från traditionella rader till olika grupper och tillbaka igen.

Så väljer du rätt skolbord

Välj ett bord som är speciellt utvecklat för skolmiljö och som finns i olika höjdintervall för elever från förskoleklass till gymnasium. Ett höj- och sänkbart bord gör det möjligt att anpassa bordet i rätt höjd för både sittande och stående arbete. Tänk också på att valet av bordsskiva är viktigt för ljudergonomin – buller är faktiskt det som upplevs som mest störande i ett klassrum. Bordsskivor med en yta i linoleum alternativt mer slittåliga akustikskivor uppbyggda med laminat, spånskiva och kork är ett bra val ur akustiksynpunkt. Du kan också välja att montera ljudabsorbenter under bordsskivan i rum där kraven på ljudmiljön är extra höga.

Mobila bord kan se ut på flera sätt, med traditionella stora, låsbara hjul eller så kallade mikrohjul som är integrerade i benet. Mikrohjulen har fördelen att borden enkelt kan ställas och kopplas intill varandra utan distans och passar bäst för användning inne i klassrummet där det inte finns några trösklar. De större hjulen passar utmärkt vid längre förflyttning eller då man behöver flytta över trösklar och in i angränsade rum.

Så väljer du rätt skolstol

Rätt stol är avgörande för att eleverna ska få en ergonomisk arbetsställning. Stolen bör väljas efter elevernas ålder och det allra bästa är om stolen är höjd- och sänkbar så att eleverna själva kan ställa in stolshöjden i förhållande till bordet för sina individuella behov. Välj gärna också en stol med gunga som följer kroppen. En sådan stol uppmuntrar till naturlig rörelse, som gör att eleverna mår bättre och orkar mer.  

När man lutar sig fram över ett bord eller en bänk vill fötterna pendla bakåt. Därför bör höga skolstolar ha fotstöd både framför och bakom sitsen för avlastning. Fotstödet ska helst kunna anpassas i höjdled med utgångspunkt i elevens längd.

Även stolens sittdjup bör vara anpassat för rätt längd. Om sitsens framkant slutar framför knävecket är sitsen för djup och du tvingas sitta med raka ben alternativt glider fram med rumpan med en rundad rygg som följd. Om sittdjupet är för kort får inte benen tillräckligt stöd. Rätt sittdjup får du genom att välja en stol anpassad för elever i rätt åldersgrupp.

Lätt att välja rätt

Med hjälp av vår tabell kan du enkelt se vilka stolar och bord som är lämpliga att kombinera för elever i olika åldrar och längder.

Tillåt barnen att lyckas genom att skapa bra klassrumsmiljöer

Att elever ska ha en god arbetsplatsergonomi är en självklarhet, menar Ulrika Myhr, som är en av Sveriges ledande experter inom barnfysioterapi.

”Det är viktigt att man mår bra i sin kropp. Bra ergonomi i skolan kan ha stora positiva effekter för barns motoriska utveckling, inlärningsförmåga och psykiska hälsa.”

Ulrika Myhr har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt barns motoriska utveckling och är i dag en av Sveriges ledande auktoriteter inom området. Hon är leg. Sjukgymnast och har forskat och undervisat både i Sverige och internationellt, bland annat i USA och Ryssland. Ulrika har bred erfarenhet av att jobba med barn i alla åldrar med olika typer av förutsättningar – med speciellt fokus på motorisk utveckling och barnneurologi. I dag driver hon företaget ”Learn to Move” där hon utbildar, föreläser och konsulterar med barnens bästa i fokus. 

”Forskningen visar att god motorik och fysisk styrka påverkar ett barns kognition redan från 18 månaders ålder. Barn med god motorik har mycket snabbare kognitiva processer och därmed en bättre inlärningsförmåga. Dessutom är den samhällsekonomiska vinsten stor eftersom ryggproblem innebär stora kostnader för samhället.”

Ulrika Myhr, en av Sveriges ledande experter inom barnfysioterapi

Styrka är en bristvara

Ergonomin i våra skolor lämnar enligt Ulrika Myhr en hel del att önska. Många skolor är i dag inredda med lågstadiemöbler även i mellan- och högstadium. Det säger sig självt att man som nästan vuxen inte mår bra av att sitta och jobba vid möbler som är utformade för små barn.

”Det finns en uppfattning att det är svårt och dyrt att välja rätt möbler till skolan, men så behöver det inte vara. Om du utgår från åldern på eleverna så kan du hitta möbler som passar i 95 procent av fallen”, konstaterar Ulrika.

När man sitter illa så blir man svag, vilket i sin tur leder till att man får ont.

”Styrka är en bristvara hos våra barn i dag. Dåligt sittande påverkar också inlärningsförmågan. Om man halvligger ner i stolen, byter position hela tiden och upplever obehag så är det svårt att fokusera på vad läraren säger. Det bidrar också till en stökig känsla i klassrummet.”

Kopplingen kropp och själ

”Att sitta bra handlar om att behålla en god hållning genom dagen och genom hela livet. En människa med god hållning har också en god funktion i sin kropp. Men det handlar inte bara om kroppen. Hållningen återspeglar även det psykiska tillståndet. En krökt hållning hos en ung människa säger ofta något också om självkänslan.”

Kopplingen mellan kropp och själ har länge negligerats av skolan. Om vi vill ha barn med positiv självkänsla och ge dem de bästa inlärningsmöjligheterna så måste vi också ge dem de bästa förutsättningarna, menar Ulrika Myhr.

”I skolan är det ämnen som språk och matematik som har haft status medan idrotten har kommit ganska långt ner på listan. Men ur barns och ungas perspektiv är kroppen jätteviktigt. Är du ’duktig’ kroppsligt så har du status även om du inte presterar så bra i skolan. Därför tycker jag att det är jätteintressant att följa de skolor som har infört pulsträning på schemat – bland annat i Sollentuna kommun. Redan efter ett par veckor har man sett att det är stor skillnad på koncentrationen i klassrummet, eleverna äter och sover bra och är fysiskt aktiva.”

Fysioterapeuten tipsar

Kompromissa aldrig med stolshöjden

Du kan aldrig kompensera fel höjd på stolen med ett högt eller ett lågt bord. Det bästa är att ge eleverna en höj- och sänkbar stol så att de själva kan ställa in en höjd som känns bekväm. 

Välj en stol för dynamiskt sittande

En stol med gunga ger eleverna möjlighet att välja mellan vila och aktivitet samtidigt som de får viss träning av musklerna. Eleverna orkar helt enkelt sitta längre med en gunga.

Ge eleverna sittinstruktioner

Barn brukar vara väldigt snabba med att förstå grundprinciperna för hur kroppen fungerar och då blir de också motiverade att sitta rätt och tänka på hållningen.

Genom att välja rätt möbler till klassrummet är det alltså möjligt att skapa lärmiljöer som stimulerar inlärningsprocessen och underlättar pedagogernas arbete. Möbler som är ergonomiskt utformade och ger flexibilitet både vad gäller arbetshöjd och anpassning för olika aktiviteter ger starkare och piggare elever som orkar mer. Och när du väljer; fråga en gång extra om vilka akustiska egenskaper som möblerna har. Smart designade skolmöbler kan också bidra till en bra ljudmiljö som kan göra underverk för studieron i klassrummet.

1. According to a survey carried out in Swedish schools by Demoskop on behalf of Kinnarps in 2016.

Vill du veta mer om hur vi hjälper dig skapa miljöer för aktivt lärande?

Next Education

HÄR FÖR DIG.
FRÅN BÖRJAN TILL SLUT.

Ute efter en särskild produkt? Intresserad av att utforma en lösning specifikt efter era behov? Eller bara nyfiken på vad vi kan erbjuda er? Kontakta oss - vi finns här för dig.