Case: ENTREPRISE PHARMACEUTIQUE

Med en explosiv tillväxt, 400 miljoner i omsättning, och 500 anställda fann sig det här läkemedelsföretaget snabbt växa ur sina lokaler i Parisregionen.

LOKALERNA

Företaget valde att flytta till grannstaden. För att kunna lyckas med ett projekt av den omfattningen lät man först planerna mogna i 2 år. Tanken var att göra rent hus med upplägget i de gamla lokalerna och ta fram helt nya lösningar. Arbetsmiljön hade inte följt med i utvecklingen – alla arbetade i stängda kontorsutrymmen, vilket inte allts motsvarade den interna organisationen av företagets tjänster och begränsade kommunikationen; ytorna utnyttjades inte effektivt, och lokalerna var egentligen onödigt stora.

Men att gå från stängda kontor till öppna planlösningar gav upphov till en hel del oro hos personalen, vilket gick stick i stäv med målsättningen – en trevlig arbetsmiljö som sätter personalens välmående i första rummet.

PROJEKTINFO

Arbetsplats Oberon med reglerbar höjd och bordsskärmar, Arbetsstolar 9554, Fällbord temo och stolar filio för mötesrummen, Soffor Monolog, Bord Combine, Pallar Neo ... Styrelserummet inreddes med hjälp av byrån KAD: skräddarsydda bord med integrerad skärm, eluttag, mikrofoner och annan utrustning.

 

MÅL

Utmaningen var alltså att strukturera om organisationen utan att stressa de anställda. Företaget kommunicerade också att hållbar utveckling var en annan viktig aspekt. I det ingår utöver den rent miljömässiga aspekten även den mänskliga aspekten, det vill säga välmåendet hos företagets medarbetare. Medarbetarna skulle hela tiden vara i centrum i projektet för att garantera att arbetsplatsen blev både hälsosam och säker. Och det säger sig självt att ett läkemedelsföretag behöver en arbetsmiljö som är levande, positiv och sund. Kinnarps utvecklade ett pilotprojekt – en provarbetsplats där ett urval av företagets medarbetare kunde vistas under realistiska förhållanden på plats i de tilltänkta lokalerna.

TYCKTE DU OM VAD DU SÅG? NYFIKEN PÅ VAD SOM KAN GÖRAS FÖR DIN ARBETSPLATS?

Kontakta oss

PILOTPROJEKTET OMFATTADE KONTORSPLATSER, MÖTESRUM OCH LOUNGEUTRYMMEN SOM SKULLE SPEGLA DEN FRAMTIDA ARBETSMILJÖN. 

 Arbetsutrymmena inreddes med höj- och sänkbara elektriska arbetsbord och ergonomiska stolar. Succén var ett faktum. Alla de anställda som deltog i pilotprojektet var omedelbart överens om att de trivdes i de nya lokalerna, att de höll hög kvalitet och att inredningen var väldesignad. CHSCT (den franska motsvarigheten till Arbetsmiljöverket) deltog i projektet och enligt deras anvisningar utförde man en medarbetarundersökning, tog fram interna stadgar och höll många informationsmöten.