Case: Fujitsu Paris

Projekt:
Fujitsu Paris

Plats:
Frankrike

Antal medarbetare:
220

Antal skrivbordsplatser:
123

Datum för slutförande:
Juli 2021

Fotograf:
Alexis Paoli

En verksamhetsorienterad miljö som tar hänsyn till medarbetarnas välbefinnande

Från och med juli 2021 har Fujitsus huvudkontor legat i Tour Alto i La Défense-distriktet i Paris. De var den första verksamheten att flytta in i skyskrapan, som slutfördes mitt i pandemin.

Alto är en 38 våningar hög skyskrapa i hjärtat av Saisons-distriktet i Courbevoie, med ett eftertraktat läge med smidig åtkomst, ett oöverträffat utbud av tjänster och utrymmen för värdskap, möten och underhållning. Tornets fasad, som är 150 meter högt, har en buktande form och en yta på nästan 51 000 m². Dessutom är den täckt med 3 800 glasskivor – en unik egenskap som harmoniskt kompletterar Paris La Défenses skyline. Projektet innefattar även de bästa miljöcertifieringsstandarderna. Sammanfattningsvis erbjuder Alto en miljö som kombinerar ergonomi och snygg design.

Samarbetsmiljön är rymlig och har fri sikt över de omgivande tornen. Möblerna har placerats på ett sätt som gör det inbjudande för medarbetarna att slå sig ned och samtala.

Stödet från Kinnarps säljare har hållit toppnivå under hela projektet! Vi har verkligen uppskattat att han varit så tillgänglig och lyhörd. Projektet körde igång med en väldig fart. Redan följande dag besökte vi i Kinnarps showroom i Orgeval. Det var ett riktigt bra beslut att samarbeta med Kinnarps. Dessutom är vi väldigt nöjda med resultatet.

Anne Talagrand, HR-chef, Fujitsu Frankrike

Fujitsu ville komma så nära sina kunder som möjligt (inom kundens ekosystem) eller åtminstone underlätta åtkomsten. Denna anläggning uppfyller därför inte enbart ett kommersiellt mål, utan även ett mål om livskvalitet på arbetsplatsen för såväl befintliga som framtida anställda.

Nya lokaler, som ligger i ett transportnav och är tillgängliga på några minuter, är starka signaler, särskilt inom IT-världen. Denna plats speglar verkligen ett starkt arbetsgivarvarumärke för Fujitsu, som är engagerat i IT-sektorn och därmed även inom innovation.

Genom att förbättra de tjänster som erbjuds medarbetarna på den nya platsen (restaurang, gym, återvinning m.m.) säkerställs ett bättre välbefinnande på jobbet för Fujitsus anställda. I en värld av förändrade arbetsvanor, som naturligtvis är kopplade till pandemin och högre grad av distansarbete, ville Fujitsu se över fördelarna och skälen för medarbetarna att arbeta på plats på kontoret. Inte minst eftersom det kringresande säljteamet är en så viktig del av företagets personalstyrka. 

Fujitsu har också sett över sitt arbetssätt och dragit nytta av flytten till ett flexkontor. På huvudkontoret finns 123 skrivbordsplatser och flera andra typer av arbetsutrymmen tillgängliga för de 220 medarbetarna.

Fujitsu övervägde ett fullflexkontor, men efter att ha analyserat feedbacken valde företaget ett flexkontor inom specifika områden. På så sätt har de anställda tillgång till ett tydligt identifierat område, vilket innebär att de slipper lägga tid på att leta upp en ledig arbetsplats eller kollega när de kommer till jobbet på morgonen. Dessa utrymmen definierades utifrån samarbetet mellan teamen.

Platserna kan reserveras i förväg så att medarbetarna kan försäkra sig om att det finns ett ledigt skrivbord och spara tid genom att veta var de ska sitta när de kommer till jobbet på morgonen. Det finns även enskilda bås, vilket är mycket populärt bland medarbetare som vanligtvis arbetar i öppna landskap – inte minst för diskussioner som kräver avskildhet. Dessa kan dock inte reserveras i förväg, eftersom tanken bakom lösningen är ökad flexibilitet.

Fujitsus kriterier för val av möbler var design och ergonomi. Utöver diskussioner per telefon fick Fujitsu-teamen som ansvarade för projektets möbelval hjälp av Kinnarps säljrepresentant genom guidade besök i utställningshallen i Orgeval. Genom två separata besök kunde företaget prova stolar, fåtöljer, skrivbord och mycket annat om och om igen i sin jakt på komfort.

Stor vikt lades vid tygval, material, färger, estetik och övergripande design.

Fujitsu förfogar över ett och ett halvt våningsplan i Tour Alto, med en sammanlagd yta om 2 220 m², och har valt att definiera olika miljöer med färgmarkeringar.

På hela våningsplanet (övervåningen) skapar tygvalet i ockra- och terrakottanyanser en dynamisk och modern känsla. Detta våningsplan rymmer huvudsakligen samarbetsmiljöer.

På våningsplanet under ville Fujitsu att inredningen skulle ge en känsla av en ”Zenträdgård” med växter – en hyllning till företagets japanska kultur. Inredningen går i blå och gröna nyanser. Miljöerna är avsedda för arbete i mindre grupper.

På den nya arbetsplatsen har Fujitsu kunnat anordna kvällsevenemang med sina kunder. I samband med dessa har kunderna hyllat och beundrat inredningen från Kinnarps.

Medarbetarna själva gavs möjlighet att utforska sina nya kontor under en invigningsvecka i början av juli 2021. Deras feedback var överväldigande positiv och framför allt uppskattar de den hemtrevliga och ombonade atmosfären, valet av färger och material, möblerna och tjänsterna som Tour Alto erbjuder.

De varma färgerna och inslagen av trä, inte minst skolbänken, var särskilt populära.

Medarbetarna gillar lösningen med sitt-/ståbord, eftersom det hjälper dem att arbeta ergonomiskt och ändra position under arbetsdagen.

ETT INFORMELLT, ÖPPET, FÄRGGLATT OCH LJUST UTRYMME FÖR ATT DELA IDÉER

Gillar du det här projektet? Vi vill gärna höra mer om dina projekt.

Kontakta oss gärna

SAMMANFATTNING:

  • Under detta inredningsprojekt skapades en rad olika miljöer som kan anpassas efter olika tider på dagen och nya arbetssätt.
  • Fokus på flexibla och användarvänliga lösningar.
  • En mängd olika sittmöbler för förbättrad ergonomi.