Case: GÅNGHESTERSKOLAN

Casefakta

Kund: 
Borås kommun/Gånghesterskolan

Säljare Kinnarps: 
Lotta Carlstein Rehnström, Martin Andersson

Arkitekt:
Arkcon

Yta:
4500 kvadratmeter

Arbetsstationer: 
Arbetsplats för upp till 380 elever

Färdigställt: 
Våren 2019

ÖPPNA YTOR GER BARNEN EN TRYGG LÄRMILJÖ

Aktivitetsbaserade rum och ergonomiska lösningar är framtidens skolmiljö

Större klasser, högre ljudnivå och särskilda behov är dagens utmaning i skolvärlden. När Gånghesterskolan byggde nytt valde de att sätta ihop elev- och personalgrupper som tillsammans med Kinnarps formade den nya skolan med öppna ytor, aktivitetsbaserade rum och ergonomiska lösningar som uppmuntrar till fysisk aktivitet både under lektion och rast.

Frisbee.jpg

VARIERANDE HÖJDER FÖR BRA FLÖDE

Pallen Frisbee från Kinnarps i mellanhöjd passar mellanhöga bord och utgör en del av matsalen som har sittgrupper i olika höjder för att ge rummet ett bra flöde och valfrihet beroende på elevers ålder och längd. Gardinerna plockar upp den blå färgen och ger tillsammans med ljuddämpande skivor en behaglig ljudnivå i rummet.

Humlan.jpg

MJUKA FORMER SKAPAR TRYGGHET

I rektors rum har man valt soffa och fåtöljer i serien Humlan från NC istället för traditionellt mötesbord och stolar. De mjuka och rundade formerna inger trygghet och ger en omhuldande miljö där både kollegor, föräldrar och elever kan känna sig välkomna.

Trix.jpg

FLEXIBEL OCH ANPASSNINGSBAR SAMLINGSPLATS

Den flexibla soffan Trix från Kinnarps har mjuka former och kan byggas och anpassas helt efter rummets storlek och användningsområde. Här, i skolans bibliotek, har man valt att bygga soffan i en halvmåne-form med plats för flera små barn. 

”Vi har haft ett otroligt bra samarbete med Kinnarps och kände ett genuint engagemang och intresse för vår skola. De såg våra behov och ansträngde sig för att uppfylla dem"

Bengt Norell, Biträdande rektor Gånghesterskolan

Med ergonomi i fokus

För Gånghesterskolan var ergonomi viktigt att ta hänsyn till vid nybyggnationen, både vad gäller ljus, ljud och möbler. Man ville anpassa möbler efter elevernas längd och åldrar, och för barnen i förskoleklass upp till årskurs 3 har man valt traditionella skolbänkar, medan barnen i årskurs 4-6 har fått höj- och sänkbara skrivbord med utdragbara lådor och ståmatta för jämn belastning.  

Aktivitetsbaserad lärmiljö

Genom smarta möbelval förvandlas matsalen snabbt till fritids och utnyttjas nu omkring 11 timmar om dagen istället för tre timmar. Förvaring på hjul gör det enkelt att möblera om, och bord och stolar i olika höjder ger möjlighet till olika zoner beroende på aktivitet.

Öppna ytor skapar trygghet för elever

Förutsägbara lokaler med öppna ytor utan skrymslen ger eleverna översikt och trygghet. Soffor med höga ryggar skärmar av och skapar rum i rummet utan att lärare och personal förlorar uppsyn över ytan.

Lekfull samlingspunkt för personal

I personalens utrymmen finns flera platser för avskildhet och avkoppling. I matsalen har man arbetat med möbler i olika höjder för att skapa dynamik, och i avkopplingsdelen blandas rena, enkla former med mer djärv design och såväl roliga som praktiska inredningsdetaljer i form av pallar i formpressad ull och en sittboll som lätt går att flytta runt.

Flexibla utrymmen för mindre grupper

Flera av de allmänna ytorna och korridorerna har försetts med golvfast inredning som både kan användas under ledig tid av eleverna, eller som en flexibel arbetsplats under lektionstid tillsammans med lärare.

Innovativ ljuddämpning

I matsalen har man skapat en trivsam och lugn plats med matro genom väl genomtänkta designval. Stolarna är utrustade med medar och avger nästintill inget ljud, samtidigt som de är stapelbara och enkla att hänga upp på borden för att underlätta städning. Tavlorna på väggen är gjorda av ljudabsorberande material och bidrar tillsammans med stolarna till en bättre ljudergonomi.

Wrap up

Det var många parametrar som var viktiga när nya Gånghesterskolan skulle byggas. Personal och elever blev tidigt tillfrågade att medverka i byggprocessen och delta i utformningen av skolan tillsammans med Kinnarps efter ledorden: trygghet, ergonomi, studiero och flexibilitet.

Stor vikt har lagts på att skapa miljöer där alla elever ska känna sig välkomna, och man har utgått från ett specialpedagogiskt perspektiv för att till exempel elever med neuropsykiatriska funktionshinder ska uppleva skolan som en behaglig och avkopplande plats.

Resultatet är en modern skola i framkant som fått mycket uppmärksamhet och tagit emot flera studiebesök.