Case: PADERUP GYMNASIUM – UTRYMMEN FÖR LEKTIONSFÖRBEREDELSER

Casefakta

Kund:
Paderup Gymnasium

Arkitekt:
Anne Reinholdt

Konsult på Kinnarps:
Pia Laursen

Utrymmen:
Administration, personalrum/matsal,  ”hemutrymmen”, källare 

Färdigställt:
2016

Paderup Gymnasium i Randers byggdes 1980 och huserar 700 elever.  Ramverket är modernt, med vidsträckta, ljusa gemensamma utrymmen och gott om grupprum, vilket skapar en positiv miljö för inlärning och ämnesövergripande arbete.

Designprojekten på skolan inleddes när en skolreform ledde till längre arbetstider och ökade krav på lärarnas förberedelser. Man ville därför prioritera både personalutrymmen och arbetsutrymmen med passande inredning.

”De nya utrymmena för lektionsförberedelser behövde vara inbjudande. Vi ville skapa en hemtrevlig atmosfär eftersom lärarna skulle börja förbereda sina lektioner i skolan istället för hemma.”

Pia Laursen, designkonsult på Kinnarps

ETT RUM I RUMMET

Det stora, öppna utrymmet och platserna för lektionsförberedelser har tre avdelningar med arbetsbord som delas av med hjälp av en loungeyta utformad som ett rum i rummet, vars höga ryggstöd, mjuka dynor och skärmvägg gör den perfekt för teambaserade förberedelser, studier, informella möten och annat socialt samspel. Sofforna här är Kinnarps populära modell

FUNKTION OCH ESTETIK

Tre mötesrum har förenats för att skapa personalmatsalen. Dynorna på Kinnarps Embrace -stolar ger rummet färgglada energikickar. Det harmoniska samspelet mellan funktion, flexibilitet och estetik förstärker helheten och låter koncepten vision och inspiration genomsyra den fysiska lärmiljön.

INFORMELLA SITTPLATSER FÖR SAMTAL

En vacker svängd Trix-soffa vid fönstret i loungen blir en inkluderande och inbjudande plats där man kan slappna av och umgås. Soffan har svarta ben och är klädd med ett ljusblått Remixtyg från Kvadrat. Små plektrumformade bord i ekfaner, även de med svarta ben, kompletterar möblemanget.

YTOR FÖR LEKTIONSFÖRBEREDELSE

Reformen av skolsystemet fokuserade på kvalitet i undervisningen, och medförde det här tillfället att skapa nya och tilltalande miljöer. Tanken var att ge lärarna bästa möjliga förutsättningar för sina lektionsförberedelser, i form av ett attraktivt fysiskt ramverk med tydligt avgränsade miljöer och ett urval av arbetsutrymmen anpassade till olika uppgifter.

Kinnarps fick uppdraget att inreda personalutrymmena och ytorna för lektionsförberedelse, och renovera byggnadens ”hemutrymmen” – pausrummen utanför de tre årskursernas klassrum. 

Skolans ledning och personal ville ha en helhetslösning med tre typer av arbetsutrymmen: ett ”tyst rum” för studier, en yta för förberedelser med arbetsstationer som passar både individuellt arbete och grupparbete, och en stor matsal med områden som uppmuntrar umgänge och avslappning.

– Vi tänkte oss ett nytt utrymme för lektionsförberedelser och ytor som skulle vara inbjudande. Vi ville ha en hemtrevlig atmosfär, eftersom lärarna ska förbereda sina lektioner i skolan istället för hemma.

Så vi tyckte att det var viktigt att skapa en plats i skolan där lärarna med glädje skulle sätta sig och arbeta, säger Pia Laursen, designkonsult på Kinnarps.

Kinnarps holistiska design gav Paderup Gymnasium tydligt indelade områden som ger personalen funktionella stationer att förbereda lektioner på och olika alternativ på arbetsutrymmen. 

”De tre faserna i inredandet av Paderup Gymnasium hade alla sina utmaningar, som jag samtidigt tyckte var inspirerande. Vi har fått jättebra gensvar från skolan och andra.”

Anne Reinholdt, möbeldesigner

ETT PERSONALRUM MED STIL

Vårt mål var att skapa funktionalitet och flexibilitet i en modern lärmiljö, med fokus på att både elever och lärare ska kunna välja den typ av utrymme som passar för stunden.

När Kinnarps tog sig an uppdraget att förnya personalens fikarum och skolans kontor föreställde de sig en matsal som skulle vara mer än bara ett rum som används mellan klockan 11 och 12. Det skulle vara en plats som människor kan utnyttja under hela dagen: för att hålla möten, diskutera, bolla idéer och umgås socialt. 

– Det stod snabbt klart att vi skulle hålla oss till våra klassiska designer och estetiken i den första fasen för att skapa ett stort, öppet, ljust och flexibelt personalrum, med ett något annorlunda möbelval, bland annat versioner av Kinnarps prisbelönta stol Embrace, säger designern Anne Reinholdt.

Som kontrast till de ljusa mötes- och lunchrumsborden Square möblerades mötesytan med ett sex meter långt  GRIP-bord, vars rena linjer och svarta linoleumyta står ut mot Embrace-stolarnas eleganta klädsel.

I personalens loungeutrymme bjuder en elegant, ljusblå Trix-soffa in till samtal. Projektet införlivade också skolans önskan om att behålla balansen mellan möbler och öppna ytor som möjliggörs av de rymliga rummen i byggnaden. 

PAUSUTRYMMEN MED KARAKTÄR

Den tredje fasen handlade om att inreda läsrummen och de gemensamma utrymmena utanför årskursernas klassrum. Detta är vad som kallas ”hemutrymmen” på Paderup Gymnasium.

– Det här var en chans att koncentrera oss på de enskilda årskurserna. Förr var det här ett stort men halvtomt och ganska tråkigt utrymme med några få stora bord. Nu är det ett charmigt rum som uppmuntrar eleverna till att umgås.

Det fungerar också som grupprum för grupparbeten, eller studierum när de behöver lugn och ro för att arbeta med enskilda uppgifter. Ett rum fullt av möjligheter och variation, säger Laursen.

De tre rummen har varsitt färgtema: blått, grönt eller rött. De funktionella utrymmena har utrustats med arbetsstationer, rum i rummet där grupper kan arbeta tillsammans och trevliga platser att umgås på.

Kinnarps design ger eleverna möjlighet att växla arbetsyta och ställning under skoldagen i en ergonomisk lärmiljö.

POSITIVT GENSVAR

– Under våra tre projekt på Paderup Gymnasium har vi försökt hitta områden där det är möjligt att skapa en balans mellan möbler och öppna ytor, och skapa ytor där människor kan koncentrera sig, studera och samarbeta, säger Laursen.

– Redan från början har vi varit fria att köra igång direkt med den nya inredningen. Alla utrymmen var redan trevligt inredda med en blandning av ljusa färger och rött tegel, lägger möbeldesignern Anne Reinholdt till.

Det var en av anledningarna till att jag tyckte att de tre faserna var riktigt spännande, inspirerande och uppnåeliga. Och vi har fått riktigt fantastiskt gensvar från skolan och besökare, avslutar hon.

Som uppföljning till de tre framgångsrika designfaserna har Kinnarps också inrett ett nytt kapprum och ett område med toaletter i skolans nedre våning.

En tidigare ganska trist yta med skåp omvandlades till en bekväm lounge där eleverna kan ägna sin lediga tid till att läsa eller umgås. Utrymmet kan också användas till evenemang och fester.

SUMMERING:

  • Kinnarps design, möbler och utrustning till skolor, kontor och mötesrum har som mål att skapa mångsidiga, aktivitetsbaserade lärmiljöer.
  • Kinnarps utrustar framtidens skolor och skapar miljöer som ger alla elever möjligheten att utvecklas.

KINNARPS FILOSOFI ÄR ATT STÖTTA ALLA MÖJLIGHETER SOM FINNS FÖR ATT GE VÅRA UNGA BÄSTA MÖJLIGA FÖRUTSÄTTNINGAR ATT UPPNÅ SÅDANT VI BARA KAN GISSA OSS TILL!

Letar du efter din egen perfekta lösning?

Kontakta oss