Case: Tomra

Casefakta

Arkitekt:
in front design v/Camilla Schønhaug

Inredningsarkitekt:
som ovan

Säljare Kinnarps:
Wendy H Rosenlund

Område:
FoU

Antal arbetsplatser:
100

Färdigställt:
15/1/19

Mycket mer än ett inredningsprojekt

I Asker utanför Oslo ligger huvudkontoret för Tomra Systems ASA, världens största tillverkare av pantsystem för dryckesförpackningar. Sedan starten 1972 har Tomra vuxit enormt mycket, med över 70 procent i marknadsandelar internationellt. År 2018 började det bli ont om plats i Asker och företaget beslutade sig för att tänka nytt för att anpassa sig efter den stora tillväxten. För detta har de fått hjälp av Kinnarps och deras Next Office-koncept, som hjälper företag i jakten på det perfekta kontoret.

"Vi behövde hjälp med att ta reda på hur vi på bästa sätt skulle kunna utnyttja den yta vi hade. För oss var det väldigt värdefullt att få hjälp av någon som kunde ställa lite kritiska frågor och ge oss ny  kunskap kring hur vi skulle kunna utnyttja byggnaden. På så sätt var Next Office en väldigt bra matchning", säger Technology Manager Mechanical Design, Kristian Hovde.

Next Office

Att skapa ett innovativt och effektivt kontor är inte bara ett inredningsprojekt, utan ett förändringsprojekt. Kontorslokalerna ska vara anpassade efter de människor som arbetar där och samtidigt avspegla företagets visioner. Next Office-experten Kenneth Tveito menar att det är viktigt att man har en god gemensam förståelse för vad man vill uppnå med de nya kontorslokalerna:

"Kunden ville ha hjälp med att tänka nytt och att skapa flexibla kontorslokaler inför framtiden. De ville samla hela FoU-avdelningen på en och samma våning – tidigare hade de suttit på olika platser runtom i byggnaden. En viktig premiss var att skapa utrymmen som skulle stimulera till samarbete och god kommunikation. Det har präglat både rumslösningar, färgval och design", berättar han.

Kinnarps Next Office®

Research, strategi och rådgivning för att skapa ert ideala kontor

Kinnarps Next Office går ut på att din arbetsplats analyseras i sex steg. Vi börjar med den enskilda kundens behov, och har alltid medarbetarna i fokus. Med hjälp av noggrant utvalda verktyg, workshops och analyser tar vi fram en skräddarsydd inredningslösning som är den bästa för just dina arbetsuppgifter och dina medarbetares behov – allt baserat på fakta som samlats in tidigt under processen. En helt egen lösning som utarbetas baserat på deras svar.

Läs mer

Projekt Tomra

Wendy Helen Rosenlund är projektledare och kundansvarig hos Kinnarps. Hon har ansvarat för ombyggnaden av de nya kontorslokalerna hos Tomra. Under det senaste halvåret har hon arbetat halvtid hos Tomra för att slutföra renoveringen och stödja medarbetarna i de förändringar de går igenom.

"Ända från början har det varit en välfungerande process där Tomra redan i ett tidigt skede har involverat alla medarbetare och lyssnat på deras önskemål och behov. När alla får vara med och bestämma är det enklare att anpassa sig och börja använda de nya lokalerna och faciliteterna. Efter sex månader gör vi en ny analys för att ta reda på vad som fungerar och vad som kan förbättras, så att medarbetarna kan göra sitt jobb på bästa möjliga sätt", säger hon.

Nya lokaler

Först och främst handlade uppdraget om att göra om inredningen i en gammal produktionslokal på 1 200 kvadratmeter på andra våningen. Målet var alltså att skapa bättre förutsättningar för samarbeten över avdelningsgränserna och att skapa en bättre arbetsmiljö när det gällde ljus, ljud och luft. I januari 2019 stod de nya lokalerna klara. Resultatet är flera zoner med arbetsstationer, mötesrum, ett kreativt område och en mycket välanvänd fikaplats. Allt med ett visuellt koncept som spänner från det lekfulla och färgstarka till det mer lugna och neutrala.

"Innan vi satte igång fanns det 75 arbetsplatser här. Efter vår uppfräschning finns det nu hela 107 stycken – och dessutom flera mötesrum och sociala zoner. Jag tycker att det var modigt av Tomra att satsa på ett mer färgrikt kontorlandskap. Då blir det mer attraktivt för bägge könen att arbeta här – något som är viktigt då över 80 procent av medarbetarna är män", säger Wendy Helen Rosenlund.

"Camilla Skjønhaug från InFront Design, som är arkitekten bakom Tomras planlösning, är en av de bästa när det gäller att översätta teoretiska resultat till layout, och hon har stor kunskap om aktivitetsbaserade arbetsformer. Tomra valde en hybridlösning baserat på ABW (activity-based working) utifrån resultaten från Next Office-analysen. Det visar hur viktigt det är att lyssna på kunden och att kartlägga deras behov. Varje företag är unikt och kräver unika lösningar för att man ska kunna skapa sitt perfekta kontor – vilket också är grundtanken i Next Office."

Kenneth Tveito, Next Office Change Manager, Kinnarps AB

MÖTESRUM

Här ville vi skapa ett mötesrum som både skulle inspirera och motivera. Vi ville främja kreativitet och dialog. En flexibel inredning – här kan medarbetarna enkelt göra ändringar och anpassa rummet efter olika samarbeten. Resultatet blev ett mötesrum för mindre grupper, ett rum för både spontana och planerade möten – snabba avstämningar eller telefonsamtal. Rummet är också inrett så att man kan ha privata samtal, hålla presentationer eller genomföra videokonferenser utan att bli störd.

KREATIV ZON

I den kreativa zonen har vi kombinerat flera olika stilar, och inredningen består av olika produkter och lösningar med varierande funktion och stil, men som samtidigt är sammansatta på ett sådant sätt att rummet ger ett enhetligt intryck. Här har vi lekt lite mer med produkterna och vill skapa en grogrund för kreativitet och nya tankar. Färger och former är kombinerade på ett inspirerande sätt och inredningen är mobil. Här kan du ha korta möten och vara social med dina medarbetare.

AVSKILD ARBETSPLATS

Det är viktigt att skapa utrymme för koncentration, en plats där man kan arbeta ostört. Här är en avskild arbetsplats för den som vill ha ett eget krypin där man kan koncentrera sig och sitta ensam. När någon väljer att gå in hit och jobba så vet kollegorna att de inte ska störa honom eller henne. Tanken är att man ska kunna sitta ostört och jobba effektivt. Det här är en privat sfär där du kan arbeta enskilt och ta privata samtal. Arbetsplatsen är ergonomiskt inredd med en bra kontorsstol och ett bra skrivbord som kan anpassas efter varje enskild medarbetare som vill sitta och jobba här.

LOUNGE

Det här är den sociala platsen där medarbetarna ses över en kopp kaffe, börjar dagen med att läsa tidningen eller tar ett snack under dagen. Här råder en skön atmosfär vilket gör rummet till en favorit för många. Loungen har blivit den naturliga samlingspunkten, ungefär som en hotellobby. Här kan medarbetarna träffas, lösa arbetsuppgifter, umgås och ha informella samtal. Loungen är även en perfekt plats för att kolla mejlen eller rensa tankarna.

"Jag är väldigt nöjd med kombinationen av grupprum och små pausrum. Att ha tillräckligt med pausutrymmen är jätteviktigt så att alla som har behov av det kan sätta sig i ett hörn och jobba ostört. Mötesrummen fungerar också bra, och vi ser att kombinationen av olika färger och den nya inredningen har haft väldigt positiv inverkan."

Kristian Hovde, Technology Manager Mechanical Design, Tomra Systems ASA

Nu ska Tomra sätta igång med renoveringen av första våningen. Även denna gång får de hjälp av Kinnarps och Next Office. Då börjar processen om på nytt, med nya analyser och nya planer. Här ska andra avdelningar få sina behov av specialanpassade kontorslokaler uppfyllda – med den nya Tomra-looken.

Kristian Hovde på Tomra är mycket nöjd med de nya lokalerna och processen bakom det hela.

"Lokalerna är mycket flexibla och vi har stora möjligheter att anpassa oss efter det som händer just den dagen. Vi har absolut förutsättningar för att jobba mer effektivt och ha en större totalkapacitet än vi hade tidigare", säger han.

Han ser fram emot att jobba vidare med Kinnarps och Next Office nu när första våningen ska få ny inredning:

"Nu är vi klara med uppfräschningen av den första delen av byggnaden och ska sätta igång med den andra delen. Vi hoppas att vi kan ta med oss många av de lärdomar vi fick med oss från den här omgången. Vi förstår att de andra avdelningarna har andra behov som inte uppfylls av den layout och de lösningar vi har använt oss av, men vi kan ändå använda oss av det bästa från vår omgång i resten av uppfräschningsprojektet!"

Sammanfattning

  • Kinnarps kontorsmöbler används för att stödja idén om moduler och för att skapa flexibilitet och effektivitet i en föränderlig arbetsvardag.
  • Tomras lokaler har utformats i syfte att skapa bättre förutsättningar för samarbeten över avdelningsgränserna och en bättre arbetsmiljö när det gäller ljud, ljus och luft.

Tyckte du att detta case var intressant? Är du nyfiken på vad man skulle kunna göra med din miljö?

Kontakta oss