Upptäck hur det höj- och sänkbara bordet kan förändra din arbetsdag

Trenden visar att vi tillbringar en allt större del av vår dag stillasittande och det är hög tid att fundera över fördelarna med ett höj- och sänkbart bord. Ta en närmare titt och upptäck vad det kan göra för effektivitet, personligt välbefinnande och den hälsoekonomiska profilen hos alla verksamheter.

Bland tjänstemännen visar forskning i EU-länder tydligt att vi är ett allt mer ”stillasittande” samhälle. Bland cheferna tillbringade 17 % av de tillfrågade mer än 8 timmar och 30 minuter stillasittande varje dag. Siffran stiger till 19 % bland övriga tjänstemän. Oroande nog är siffrorna ännu högre bland yngre, där 51 % av de som är mellan 15 och 24 år oftast sitter ner mer än 5 timmar och 30 minuter per dag, jämfört med 38–41 % i de äldre åldersgrupperna. Hälsokonsekvenserna av denna statistik är tyvärr redan väl dokumenterad. Ökad fetma, fler hjärt-kärlsjukdomar samt typ 2-diabetes kan kopplas till det stillasittande liv som vi i allt större utsträckning lever.

För att utveckla en lösning måste man först förstå problemet. Låt oss därför ta en titt på varför det kan vara dåligt för oss att sitta stilla för länge.

Vad händer när vi sitter stilla för länge?

Människan är skapad för rörelse – inte för att sitta still. Kotorna i ryggraden, musklerna och vårt cirkulationssystem kräver rörelse för att vi ska må bra och hålla oss friska. Ta vår ryggrad till exempel. Den kopplar samman vårt huvud med vårt bäcken och stödjer en upprätt hållning. Den skyddar hjärnan mot stötar och förhindrar bildandet av blodproppar. Viktigast av allt är att den är formad på ett sätt som gör den rörlig och flexibel. Med andra ord är den inte utformad för att tillbringa långa perioder i en fast position. Studier visar att ett höj- och sänkbart skrivbord kan hjälpa till att motverka fasta positioner och istället främja rörelse och flexibilitet. Så frågan vi måste ställa oss är: Varför utnyttjar vi fortfarande inte fördelarna med detta?

"Studier visar att stående arbete väsentligt minskar smärta och muskuloskeletala besvär i ländryggen."

Jenny Hörberg, Director Global Range & Design Kinnarps AB

Så påverkas kroppen av statiskt sittande

  • 1. Huvudsmärtor, koncentrationssvårigheter
  • 2. Muskelspänningar i nacke och axlar
  • 3. Slitage på ryggkotorna
  • 4. Andningssvårigheter
  • 5. Hjärt-kärlbesvär, matsmältningsbesvär, magsmärtor
  • 6. Smärtor i sätesmuskulaturen
  • 7. Problem med ben och fötter
  • 8. Cirkulationsstörningar

En investering i välmående

I Skandinavien har det höj- och sänkbara bordet varit en vanlig syn i kontorslandskapen under flera decennier. Kinnarps var ett av de första företagen inom branschen att inse hälsofördelarna med att kombinera stående och sittande arbete. Årtionden senare är det höj- och sänkbara bordet fortfarande en ovanlig syn i andra europeiska länder. Kontorschefer, personalavdelningar och andra personer som ansvarar för medarbetarnas välbefinnande upptäcker nu dock värdet av att investera i höj- och sänkbara skrivbord eftersom hälsofördelarna är uppenbara. Oftast kommer denna insikt efter att man insett att stående och sittande arbete kan omvandlas till något positivt och fysiskt fördelaktigt. 

Gå från att vara passiv till att vara aktiv

Stå still eller var aktiv – och arbeta samtidigt effektivt. Denna utmaning och hur vi hanterar denna har länge varit en viktig del i produktutvecklingen på Kinnarps. Vår idé är att säkerställa att våra möbler och andra lösningar erbjuder ”inbyggd” rörelse. Med det menar vi att våra möbler är utformade på ett sätt så att fysiska rörelser uppmuntras med hjälp av smarta funktioner. Våra kontorsstolar är ett bra exempel på detta. Och när det gäller det höj- och sänkbara skrivbordet så gör det att du kan röra på dig och därmed förbättra din hälsa – utan att behöva flytta på dig.

”Vi designar våra inredningslösningar och möbler för att uppmuntra till rörelse. Vi gör detta genom att utforma dem med funktioner som möjliggör och uppmuntrar fysisk aktivitet."

Jenny Hörberg, Director Global Range & Design Kinnarps AB

Konsten att röra på sig utan att gå någonstans

Det finns några väldigt självklara sätt att uppmuntra till rörelse på kontoret. Ni kan till exempel placera skrivaren eller kaffemaskinen en bit ifrån själva skrivbordplatserna. Detta är dock inte alltid logistiskt möjligt och det löser inte kärnproblemet. Men vad kan vi göra för att säkerställa att vi inte stannar kvar i samma ställning för länge? Kan vi uppmuntra rörelse utan att lämna vårt skrivbord och avbryta vårt fokus? Det är här det höj- och sänkbara skrivbordet är till stor hjälp.

Hälsofördelarna med det höj- och sänkbara bordet ligger i att det är ett fantastiskt effektivt verktyg för att uppmuntra och underlätta fysiska rörelser. Att växla mellan sittande och stående ställningar under arbetsdagen ger bevisade hälsofördelar. Prova till exempel att justera bordets höjd i stående position så att armens position ändras något. Detta gör att nacke, ryggrad och axlar inte förblir statiska i en position för länge, vilket förbättrar blodflödet och förhindrar muskelstelhet, trötthet och till och med huvudvärk. Du kan även komplettera dessa höjdjusteringar med förändringar i hur du placerar mus och tangentbord eller förändrar bildskärmens vinkel eller position. Alla dessa små justeringar i kroppshållningen uppmuntrar den typ av fysiska rörelser som forskning visar att vi behöver mer av.

Tips för dig med höj- och sänkbart skrivbord

1.

Se till att det höj- och sänkbara bordet har en digital display som visar höjden från golvet. Detta gör det enkelt för användaren att identifiera och ställa in den perfekta höjden.

2.

Se till att det justerbara bordet har en programmerbar handkontroll med förinställda höjder. Detta underlättar enkel och snabb förflyttning till önskad höjd. Det är dessutom möjligt att (även med standardhandkontrollen), ställa in en maximal höjd (för stående) och en minimal höjd (för sittande). På så sätt kan användaren snabbt gå från sittande till stående ställning utan att behöva göra finjusteringar.

3.

Skapa rutiner där du växlar mellan att stå och sitta. Till exempel, strax före lunchen – varför inte höja skrivbordet till stående position så att det känns naturligt att stå upp när du kommer tillbaka efter rasten? Att stå upp för att ringa eller ta emot telefonsamtal är ett annat bra sätt att skapa variation. Vi rekommenderar dock att du inte står upp mer än 20 minuter åt gången, men du bör försöka stå oftare under dagen.

4.

Utnyttja digitala lösningar. Det finns många appar som hjälper dig att skapa hälsosammare arbetsvanor med hjälp av påminnelser om att du ska byta ställning eller till och med ta en kort promenad.

5.

Om möjligt kan du även gå i långsam takt på ett löpband medan du arbetar vid skrivbordet. Du kan till och med utmana dina kollegor att se vem som går längst under en dag eller vecka. 

Friska människor är glada människor

Att identifiera och skapa hälsosamma arbetsvanor kan ge mycket positiva effekter på vårt välbefinnande. Det höj- och sänkbara bordet gör det möjligt att skapa bättre arbetsvanor. Oavsett om du sitter eller står så innebär möjligheten att röra på dig och justera kroppshållningen (även mycket små sådana) att våra kroppar aktiveras, vilket minskar de hälsorisker som det innebär att sitta stilla för länge varje dag. Dessa hälsofördelar är fantastiska som de är – men faktum är att hälsofördelarna också ger ekonomiska fördelar. Det kan bara vara positivt för de individer, företag och organisationer som har samma uppfattning som vi på Kinnarp har – nämligen att hållbara människor är lika värdefulla som hållbara produkter.

Att lägga till rörelse och variation i arbetsställningen är bara en del av en helhetssyn på ergonomi. Läs mer om hur Kinnarps ser på ergonomi ur ett holistiskt perspektiv och hur detta kan gynna din verksamhet.

Källor

  • European Opinion Research Group. Special Eurobarometer 472 – Sport and physical activity. European Commission. 2018. https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2164
  • López-Valenciano, A., Mayo, X., Liguori, G. et al. Changes in sedentary behaviour in European Union adults between 2002 and 2017. BMC Public Health. Vol. 20, no.1206, 2020. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09293-
  • Chambers, April & Robertson, Michelle & Baker, Nancy. (2019). The effect of sit-stand desks on office worker behavioral and health outcomes: A scoping review. Applied Ergonomics. No.78:37-53, 2019. doi: 10.1016/j.apergo.2019.01.015.