Brain Embassy är en unik plats och ett unikt koncept för co-working. Företaget grundades i Polen och etablerades sedan framgångsrikt i Belgien. Nu senast öppnade man i Israel. Funktionalitet, noggrant utvalda material och distinkta lokala inslag har harmoniserats för att skapa en unik inredningslösning.
Den som besöker en av Brain Embassys co-working-platser går sällan därifrån utan ett positivt intryck och Tel Aviv Brain Embassy är inget undantag. Med en yta på 5300m2 fördelad på fem våningar i en byggnad som specialbyggts för Brain Embassy har varje våningsplan sin egen distinkta karaktär. Noggrann planering och smart design har tillämpats på varje kvadratmeter. Till exempel har man valt att placera många av byggnadens kontor intill fönster där det kommer in mest dagsljus. På de våningsplan som heter ”Be Yourself” sitter hyresgästerna i små till medelstora kontorsenheter och vid arbetsstationer i öppna kontorslandskap. Här finns också ett chefsrum och ett konferensrum. Kök och matsalar finns på varje våningsplan vilket bidrar till den avslappnade känslan. Översta våningen rymmer ett ”Boutique Floor” som har sitt eget distinkta utseende och sin egen känsla. Nir Kelner, vd för Brain Embassy, beskriver hur företaget fokuserar mycket på att leverera en kvalitetsupplevelse som är något utöver det vanliga.
Vi har tagit co-working-konceptet till en ny nivå. Inte bara här i Tel Aviv, utan även på våra andra ställen, har vi med vår affärsmodell och våra lokaler möjlighet att skapa en exklusiv produkt. Vi fokuserar på faktorer som design, akustik och de olika arbetssätt vi vill erbjuda våra hyresgäster. Syftet är att erbjuda en kvalitetsnivå som är ovanlig i vår bransch.
Men vad kan besökare och hyresgäster på någon av Brain Embassys co-working-platser förvänta sig? Nir fortsätter:
– Vi främjar kreativitet. Vi vill att våra hyresgäster ska inspireras av sin omgivning. Det gör vi genom att variera deras arbetsdagar genom att låta dem röra sig och arbeta fritt i utrymmet – de kan till exempel välja mellan att stå eller sitta vid ett skrivbord. De kan även sitta i ett gemensamt utrymme. De kan till och med sitta på någon av de gungor eller pilatesbollar som finns på plats. På Brain Embassy är flexibilitet och gästfokus allt – och gästerna omges hela tiden av inspirerande, lekfulla och funktionella designdetaljer och möbler samt inredning av hög kvalitet. Genom att erbjuda detta tror vi att vi skapar de bästa förutsättningarna för att våra gäster ska lyckas och kunna driva sina verksamheter på det mest effektiva sättet.
Vi letade efter en partner som delade de värden vi vill erbjuda våra kunder, och Kinnarps var en perfekt matchning. Vi är väldigt nöjda med slutresultatet och våra ”brainers”, som vi kallar våra hyresgäster, älskar det också. De förväntar sig mer av oss och Kinnarps har levererat detta samtidigt som de har tillfört ytterligare en dimension till Brain Embassy-upplevelsen.
Att uppnå Brain Embassys långtgående ambitioner med samarbete i Tel Aviv-utrymmet var en kombination av många faktorer, inte minst kreativiteten hos chefsarkitekten Roy David från Roy David Architecture. När han ombads beskriva designprocessen och hur han definierade den arkitektoniska visionen svarade han på följande sätt:
– Designprocessen var komplex och unik. Först och främst var det viktigt att studera Brain Embassys varumärkeskultur och anda samt deras befintliga utrymmen i Polen. Vi träffade det polska teamet och gick noggrant igenom deras unika program, riktlinjer och det exakta designspråk som hade etablerats. Vi satte oss in i historien bakom varumärket och hur tankar och idéer har samlats på ett ställe – inte bara när det gäller att arbeta tillsammans, utan att skapa, dela och, framför allt, tänka utanför ramarna.
Att helt enkelt bara upprepa den framgångsrika strategin från Polen var dock aldrig ett alternativ. Öppnandet av den första filialen till varumärket Brand Embassy i Israel krävde anpassning till landets kultur och målgrupp. För att uppnå detta beaktade arkitekten några grundläggande kulturella frågor. Vad är ett israeliskt utrymme? Var känner sig israeler bekväma med att vistas tillsammans med andra? Vad kännetecknar ett israeliskt gemensamt utrymme? Finns det en viss plats som får alla israeler att känna sig hemma i en gemenskap?
Svaret på alla dessa frågor och inspiration till projektet hittade man i form av en ”shuk”, det vill säga en traditionell israeliska marknad.
Ett besök på en shuk är ett sätt att uppleva genuin israelisk kultur. Varje marknad bjuder på unika synintryck, ljud, dofter, färger och karaktärer. Shuken skapar en känsla av gemenskap, och vi såg alla dessa egenskaper som en tydlig och stark utgångspunkt för många delar av projektet. Det mest påtagliga uttrycket för detta är skapandet av varierade arbetszoner och utrymmen – såväl informella som formella. Precis som en shuk är de designade för att sammanföra människor.
Utifrån denna idé valde man noggrant ut designelement för att återspegla varumärkets språk och samtidigt hylla shukens kulturella och estetiska egenskaper. De material som användes för att uppnå detta var bland annat återvunnet rött tegel, järnprofiler och ekparkettgolv. Dessa kombinerades med antika dörrar, målade plattor, mattor och frodiga växter samt glas och väggmålningar som återspeglade konceptet.
I det här skedet, när arkitekternas vision började ta form, krävdes en leverantör med beprövad erfarenhet av att utforma och skapa kompletta inredningslösningar. Projektgruppen vände sig till Kinnarps.
Leveransen av en helhetslösning för Brain Embassy krävde skicklig planering. Egenskaper som smart funktionalitet och fantastisk ergonomi var av största vikt, samtidigt som man även behövde ta hänsyn till den visuella tonaliteten hos shuk-inredningskonceptet. Efter en intensiv period bestående av en behovsanalys och förberedelser presenterade Kinnarps en lösning som omfattade byggnadens alla fem våningar.
Brain Embassy i Tel Aviv visar hur innovativ design och helhetsinredningslösningar kan skapa ett unikt ”ekosystem” och en stimulerande modern arbetsplats. I denna postpandemiska värld är projektet också ett exempel på hur man kan tänka utanför ramarna för att hitta kommersiella och funktionella lösningar som är både effektiva och visuellt enastående.