Kundprojekt: Estrid Ericsonskolan

Fakta

Kund:
Hjo kommun
 
Antal elever: 
ca 150
 
Årskurs:
F-6 och särskola
 
Antal personal: 
25 personer (lärare och assistenter)
 
Arkitekt:
LINK Arkitektur
 
Yta: 
4090 m²
 
Våningar:
2
 
Färdigställt: 
Vår 2022

Här står hållbarhet, rörelse och litteratur i centrum

Namnet på Hjo kommuns nya skola förpliktigar. Estrid Ericson är Hjobon som på 1920-talet grundade Svenskt Tenn och hennes banbrytande idéer om den goda designens positiva inverkan på människor har varit vägledande i utformningen av skolans inredning. ”Det märks att elever och personal mår bra i den här flexibla, stimulerande och långsiktigt hållbara miljön”, säger skolans rektor Susanne Appelberg. 
 
Steget från Estrid Ericsons revolutionerande idéer om inredning till dagens krav på lärmiljöer är kortare än man kanske kan tro. I grund och botten handlar det om att satsa på sådant som kvalitet, kreativitet, individualitet, funktionalitet – och skönhet.

VEM VAR ESTRID ERICSON?

Estrid Ericson växte upp i Hjo, utbildade sig i Stockholm och jobbade sedan en tid som teckningslärare i sin hemstad. Hon grundade Svenskt Tenn 1924 och utvecklade tillsammans med formgivaren Josef Frank en helt ny inredningsstil med färger, mönster och former präglad av elegans och värme, skönhet och funktion.

Här har vi kunnat skapa en miljö som följer en röd tråd, speglar skolans visioner och hjälper oss att förverkliga vår pedagogiska idé med ett tydligt elevperspektiv. Att ha en helhetssyn på inredningen är otroligt viktigt för oss och hjälper oss att leva upp till våra kvalitetskrav.

Susanne Appelberg, Rektor

Rätt från början

Estrid Ericsonskolan ligger i utkanten av centrala Hjo, med närhet till skog och Hjoåns dalgång och med generöst utrymme för lekande barn på skolgården. Det faktum att kommunen beslutade att bygga en ny skola i stället för att bygga ut någon av de befintliga har gjort det möjligt att tänka igenom allt från grunden; att göra ”allt rätt från början”, som Susanne Appelberg uttrycker det. ”Det har varit en lång process som hela tiden präglats av ett nära samarbete mellan alla parter, inte minst har förankringen och engagemanget hos den pedagogiska personalen varit stark. Dessutom har vi hela tiden haft stöttning från Svenskt Tenn, vilket förstås är både roligt och viktigt”, säger hon.

Arvet från Estrid Ericson syns redan på utsidan i form av arkitekturens utformning, materialval och olika ikoniska designelement i storformat i utomhusmiljön och på fasaden – som Svenskt Tenns klassiska elefant och det lika klassiska bokstödet Alfa Omega.

Square_estridericsonskolan.jpg

Square_estridericsonskolan3.jpg

Viktigt helhetsperspektiv

Ännu tydligare blir Estrid Ericsons ande interiört med organiska, runda former, klassiska mönster och inredningens härliga kulörer, taktila material, tidlösa design och flexibla funktioner. Enkelt och elegant och samtidigt varmt och färgstarkt. Allt grundat i modern forskning som säger att den fysiska miljön och hur den är utformad påverkar hur människor – i det här fallet elever och personal – mår och presterar.

”Kinnarps kom in tidigt i arbetet och började arbeta med en projektgrupp bestående av bland annat skolledare och skolutvecklare. Senare mötte de också pedagogisk personal för att fånga upp deras synpunkter och idéer”, säger Susanne Appelberg. Hon menar att Kinnarps kunskap om lärmiljöer, förankring i forskningen och totalerbjudande var viktig.

Kinnarps har ett ovanligt helhetsperspektiv i och med att de förstår skolans förutsättningar, kan analysera våra behov och är experter på inredning och möbler. De har varit ett bra bollplank och kommit med egna förslag som vi själva inte skulle ha tänkt på.

Susanne Appelberg, Rektor

Textilsalen är inredd med stolen Xact som har både justerbar höjd och sittdjup vilket ger varje elev den perfekta ergonomiska arbetspositionen, oavsett storlek eller ålder.

Hållbarhet och rörelse

Ledorden för Estrid Ericsonskolan är hållbarhet, rörelse och litteratur, ord som också väglett arbetet med inredningen. Ordet rörelse speglas i produkter som höj- och sänkbara bord, bord i olika höjder, pallar med svikt, sittsäckar och sittbollar, men också i valet av lätta, flyttbara möbler och den övergripande variationen och flexibiliteten i inredningen med fokus på helhetsergonomi. Skärmar för att kunna skapa avskildhet är till exempel ett genomgående inslag, liksom dimbar belysning i hela byggnaden. ”Detta hänger också ihop med det jag sa om kvalitet och hållbar totalekonomi. Vi får aldrig glömma att våra miljöer och möbler måste tåla barns sätt att använda dem, och barn är och ska vara fysiskt aktiva och livliga”, säger Susanne Appelberg.

Vi tänker hållbarhet i flera olika perspektiv. Först och främst ska skolan vara pedagogiskt, socialt och hälsomässigt hållbar för elever och personal. Vi har också satsat på ekonomiskt hållbar inredning, det vill säga inredning med hög kvalitet som vi kan använda länge, tål intensiv användning och även kan renoveras och fräschas upp när det behövs.

Susanne Appelberg, Rektor

Image_estridericsonskolan8.jpg

Image_estridericsonskolan9.jpg

Column var.1_estridericsonskolan2.jpg

Column var.1_estridericsonskolan3.jpg

Column var.1_estridericsonskolan5.jpg

Är du nyfiken på vad vi kan göra med dina lärmiljöer?

Kontakta oss

Läsning och litteratur

Till sist – litteraturen. Mitt i skolan finns skolans bibliotek, ett inbjudande, hemtrevligt utrymme för läsning, inspirerat av Estrid Ericsons eget vardagsrum där böckerna var en naturlig del av inredningen. Det är öppet, välkomnande och inrett med varma gröna kulörer, träytor och både mysiga, avskilda platser med höga, omslutande ryggar och arbetsbord för olika skoluppgifter.

”Det här är nog det bästa skolbibliotek jag har sett, vi otroligt stolta över det. Tanken är att det ska vara hela skolans hjärta, en plats som det är naturligt att vara på och som känns välkomnande, inspirerande och samtidigt lugn”, säger Susanne Appelberg.

Hon avslutar: ”Namnet Estrid Ericsonskolan ställer förstås krav på oss men det är framför allt inspirerande. Hon är en förebild på många sätt, som inredningsikon men också som en modig och handlingskraftig kvinna som vågade följa sina drömmar. Jag tycker att vi har skapat en lärmiljö som förmedlar det till alla våra elever.”