Lärande som strategi: Så blir upskilling en konkurrensfördel
Kompetensgapet växer
Den globala kompetensförändringen pågår på allvar. Enligt WEF:s Future of Jobs Report (2025) förväntas 59 % av arbetskraften behöva omskolas till 2030, till stor del på grund av nya teknologier och skiftande behov.
Samtidigt som organisationer kämpar med att fylla kompetensgapet, blir medarbetarnas förväntningar högre. Allt fler medarbetare, framför allt yngre generationer, förväntar sig att kunna växa i sin roll och få nya färdigheter utan att byta arbetsplats (Deloitte, 2025). Det innebär både en utmaning och en möjlighet för arbetsgivare.
Från periferi till strategi
På många arbetsplatser uppmuntras lärande, men det förväntas ske i marginalen: Genom initiativ från individen, självstudier eller snabba samtal mellan möten. I takt med att kompetensförsörjning blir en större strategisk fråga behöver upskilling flyttas från periferin och in i centrum.
En naturlig plats att göra detta är i organisationens EVP (Employee Value Proposition) – arbetsgivarerbjudandet som visar vad medarbetare får i utbyte mot sin kompetens och sitt engagemang.
Vad är ett EVP?
För att kunna särskilja sig som arbetsgivare väljer många organisationer att arbeta med något som kallas Employee Value Proposition, eller EVP. Det är ofta ett antal löften som berättar vad arbetsgivaren erbjuder sina medarbetare. Det brukar delas upp i fyra områden:
Lön och förmåner
Kultur och gemenskap
Karriär och utveckling
Syfte och meningsfullhet
Ju tydligare en organisation kan visa värde inom dessa områden, desto starkare står den som arbetsgivare.
Mer än kompetensförsörjning
Att satsa på upskilling handlar inte bara om att täppa till kompetensluckor, det bygger också engagemang och lojalitet.
Enligt LinkedIn Workplace Learning Report (2024) upplever sju av tio medarbetare att lärande stärker relationen till deras arbetsgivare. Åtta av tio menar att det tillför en känsla av syfte i arbetet. I förlängningen påverkar det alltså både resultat och arbetsgivarvarumärke positivt.
Arbetsmiljön skapar förutsättningarna
För att lyckas krävs både kultur och miljö som gör upskilling möjligt. Det handlar om att skapa tid, ytor och incitament som gör det naturligt att utvecklas och dela kunskap. Här är tre frågor som kan hjälpa dig att identifiera var ni står idag:
- Vad behöver vi kunna imorgon – som vi inte kan idag?
Blickar ni framåt när ni planerar kompetensförsörjningen, eller fastnar ni i att fylla dagens luckor? - Hindrar vår kultur eller miljö det lärande vi säger att vi vill ha?
Finns det tid, ytor och incitament för upskilling och kunskapsutbyte, eller måste det ske vid sidan av? - Uppfattar medarbetarna att de får växa hos oss?
Har ni koll på hur utvecklingsmöjligheterna faktiskt upplevs?
En fördel i kampen om talangerna
Organisationer som gör upskilling till en del av kultur och arbetssätt vinner på flera plan. Medarbetare som får utvecklas blir mer motiverade, och verksamheten blir snabbare på att möta nya krav, ta till sig ny teknik och får en tryggare kompetensförsörjning. Företag som inte skapar utrymme för lärande riskerar däremot att halka efter – både i konkurrensen om kunder och om rätt kompetens.

Sju av tio upplever att lärande stärker relationen till arbetsgivaren.

Åtta av tio upplever att lärande tillför en känsla av syfte i arbetet.
Nyfiken på hur kontoret kan stärka ert arbetsgivarvarumärke?
I whitepaperet Kontoret och talangerna hittar du fler spännande insikter och konkreta åtgärder som kan främja hälsa, engagemang och driva resultat.
Källor
Deloitte. (2025). Global Gen Z and Millennial Survey
LinkedIn. (2024). Workplace Learning Report
World Economic Forum. (2025) The Future of Jobs Report