Med noggranna förberedelser och en tydlig vision är fantastiska inredningslösningar möjliga. Detta blev tydligt när Airbus utvecklade 18 000 m2 nya arbetsmiljöer i fyra byggnader utanför Madrid. Med en önskan om att arbeta mer effektivt och samtidigt förbättra ergonomi och komfort på arbetsplatsen lyfte projektet fram värdet av att samla in data och använda den för att få optimal effekt.
Airbus är en pionjär inom flygindustrin med en sedan länge etablerad och respekterad historia inom design, tillverkning och leverans av branschledande kommersiella flygplan av alla slag. Med ett stort europeiskt nav som redan etablerats i Spanien ville företaget utveckla ytterligare en anläggning på Getafe, strax utanför Madrid, som involverade konstruktionen av fyra nya byggnader.
Förutom bygget av den nya anläggningen har Airbus också åtagit sig att implementera ett nytt arbetssätt som ska förbättra effektiviteten och möjliggöra en omorganisation av personal och avdelningar. Som en följd av detta planerades en mycket nytänkande layout och design.
En arbetsplatsanalys hjälper till att kartlägga och analysera behov och arbetsmönster inför utformningen av ett nytt kontor. Med specifika verktyg och workshops involveras personalen genom hela förändringsresan för att skapa engagemang och delaktighet. Utifrån resultatet ges rekommendationer kring layout och fördelning av olika miljöer samt arbetssätt. Läs mer om vår arbetsplatsanalys Next Office® här.
För att kickstarta satsningen internt lanserade Airbus under 2019 initiativet "Workplace of the Future". Syftet med detta var att etablera en gemensam vision för projektet och samordna alla parter internt. Som ett led i detta bjöds flera företag in till en leverantörskonferens där de uppmanades att utmana Airbus och presentera nya perspektiv som skulle kunna stödja företagets bredare ambitioner för projektet. Kinnarps deltog med tankar om framtidens arbetsplats och hur den kan utformas, och presenterade även sin arbetsplatsanalys Next Office® som hjälper till att samla kunskap och data för att skapa välfungerande arbetsplatser.
Med sin tydliga process och smarta verktyg var Kinnarps analytiska tillvägagångssätt perfekt i synk med Airbus ambitioner, och analysen implementerades.
"Vi påbörjade den här resan innan Covid kom in i våra liv. Vi pratade om nya arbetssätt, digitalisering och distansarbete nästan som att det var science fiction när pandemin plötsligt gjorde det till verklighet. Det har utan tvekan varit till stor hjälp för oss med det nya kontorskonceptet, i förändringen av tankesätt och arbetsteamens anpassning till designen som utgår från verksamheten som vi bedriver med all personal som arbetar i våra nya hus. Vi hade förberett oss för en framtid som vi inte visste var precis runt hörnet. De nya möblerna, miljöerna som utvecklats för olika aktiviteter, samarbetsytorna och miljöerna för koncentrerat arbete har tagits emot mycket väl, och våra medarbetare har snabbt anpassat sig efter hur de kan användas. Arbetsmiljöer som baseras på arbetsgruppernas aktiviteter är utan tvekan här för att stanna, och vi har fler och fler förfrågningar om mer information och många som vill använda konceptet." - säger Lourdes Perez Duran, Space Manager på Getafe.
Förvaringen Space fungerar som en naturlig avdelare i den öppna miljön och ger personalen utrymme att förvara sina personliga ägodelar.
Oberon bord med 5000-kontorsstolar och Vibe bordsskärmar skapar ergonomiska skrivbordsplatser i den öppna miljön.
Samarbetesplats med höga sittplatser möblerade med Neo-pallar och bord från Serie [E]one. Den flexibla och multifunktionella ljudabsorbenten Vibe på hjul främjar en bra ljudmiljö och tillhandahåller samtidigt en skrivtavla.
Airbus bjuder in till en leverantörskonferens med målet att utmanas med nya idéer kring utformningen av deras kommande kontor.
Airbus har valt Kinnarps som partner och har beställer arbetsplatsanalysen Next Office®.
Arbetsplatsanalysen implementeras i verksamheten och resultaten presenteras för ledningen.
Justeringar görs i layouten på grund av den nya situationen med den globala pandemin.
Upphandlingen av inredningen går ut och Kinnarps fortsätter att vara partner till Airbus.
Leverans och implementation av möbler och övergripande inredning.
Processen med Next Office® arbetsplatsanalys inleddes i början av 2020 och innebar ett nära samarbete med Airbus ledning och projektteam. Genom samarbetet startades också en involveringsprocess med flera olika workshops för medarbetarna med målet att kartlägga behov och arbetsmönster. Med hjälp av presentationer med idéer om framtidens kontor fick personalen upp ögonen för nya sätt att tänka, och uppmuntrades till att tänka på relaterade frågor, som till exempel var de utför specifika aktiviteter på effektivast möjliga sätt och vilken fokusnivå de behöver. Genom en webbenkät samlades värdefull information in om ämnen som samarbete, kreativitet, produktivitet och välbefinnande. Denna process kompletterades av flera intervjuer med nyckelpersonal på Airbus. Kinnarps representant i Spanien betonar värdet av arbetsplatsanalysen:
"Analysen av arbetsplatsen är ett effektivt verktyg. Den hjälper våra uppdragsgivare att fullt ut förstå vilka behov de har och skapa en effektiv och välmående arbetsplats. Den gav oss en grundlig översikt över hur Airbus olika avdelningar fungerar och samarbetar, vilket gjorde det möjligt för oss att förstå projektets utmaningar och utveckla idéer som stöttade kundens vision."
När analysfasen var klar sammanställdes datan som samlats in och presenterades i en rapport tillsammans med detaljerade rekommendationer om den fysiska miljön i det nya kontoret. Efter att ha fått rapporten tog Airbus fram ett anbud som bjöd in parter som kunde leverera möbler till projektet. Med stor glädje konstaterades att Kinnarps valdes för denna roll. Men ödet ingrep, och nu fick den globala pandemin projektet att stanna upp under en period. Så i slutet av 2020 godkändes anbudet och Kinnarps kunde börja omsätta resultatet från arbetsplatsanalysen till verkliga ritningar och inredningslösningar för de nya miljöerna. I februari 2021 började de första möblerna anlända till de nya lokalerna på över 18000 m2 och inreda arbetsmiljöer för över 1600 Airbus-anställda.
Vi ser tillbaka på det här projektet med stor stolthet. Det var en utmaning, men genom att tillämpa en beprövad strategi, utveckla ett fantastiskt teamarbete och använda all vår kunskap inom arbetsplatsdesign och ergonomi kunde vi ta fram och leverera en inredningslösning som uppfyllde alla förväntningar.