Kundprojekt: Audika

Fakta

Kund:
Audika

Yta:
439 m2

Plats:
Q22 kontorsbyggnad, Warszawa

Arkitekt:
Sylwia Tchórzewska, Piotr Makowski, Ecoffices Sp z o.o.

Antal skrivbordsplatser:
25

Färdigställt:
2022

Audikas nya kontor och utbildningscenter i Warszawa

Audika är en del av det internationella holdingbolaget Demant och har i över ett sekel arbetat med att på olika sätt underlätta för personer med hörselnedsättning. Audika är ledande inom hörselimplantat i Polen och erbjuder lösningar som gör det möjligt för personer med hörselnedsättning att delta aktivt i sociala sammanhang. Nyligen upprättades ett nytt multifunktionellt kontor åt Audikas team med specialister. Kontoret designades av företaget Ecoffice Sp.z.o.o., som anlitade Kinnarps för sina ergonomiska inredningslösningar.

I de moderna lokalerna, med en yta på 439 m2, ryms ett utbildningscenter och ett kontor med plats för 25 medarbetare. Eftersom företaget är en del av ett danskt holdingbolag var det viktigt att lokalerna skulle avspegla den skandinaviska inredningsstilen och ge ett hemtrevligt intryck som stämde överens med organisationskulturen.

Kontor och utbildningscenter

Målet med projektet var att designa en mängd olika funktioner på en liten yta, att skapa en tydlig avskiljning mellan utbildnings- och kontorsområdena och, med tanke på det företaget ägnar sig åt, att se till att ljudmiljön var av utmärkt kvalitet.

Utmaningarna bestod både av att ett av rummen var triangelformat och att skapa en visuell enhetlighet hos ett stort antal funktioner på en relativt liten yta. På många ställen märks indelningen av ytan bara genom olika färger på inredningsdetaljerna, vilket påverkar hur de som nyttjar lokalerna uppfattar det hela.

Sylwia Tchórzewska och Piotr Makowski, arkitekter på Ecoffices Sp. z o.o.

Det kompakta kontoret rymmer en reception, ett öppet kontorslandskap med 24 arbetsplatser, och en utbildningsdel med kapprum, en mötesplats, tre mötesrum och fyra utbildningsrum, som går att kombinera, samt ett pentry med en cafeteriadel i korridoren och små tillhörande rum.

Ergonomiska lösningar med god akustik

För att uppfylla användarnas ergonomiska behov är skrivbordsplatser utrustade med höj- och sänkbara arbetsbord med skjutbara bordsskivor, vilket gör det enkelt att dölja och hålla ordning på kablar och sladdar. Skrivborden kompletteras av den ergonomiska och steglöst justerbara arbetsstolen Plus. Utbildningsområdets flexibla utformning stöds med hjälp av de mobila fällbara borden Foldex och de hjulförsedda konferensstolarna 5000CV. Stapelbara stolar är också ett mycket användbart inslag i de multifunktionella mötes-/konferensrummen.

En viktig aspekt av kontorsdesignen är den akustiska komforten. I utbildningsdelen finns akustiska glasväggar och flyttbara golvskärmar i konferensrummen. Mötesområdet och pentryt skiljs åt med hjälp av filtpaneler, och ett absorberande undertak är installerat.

Mycket utrymme på liten yta

Utmaningen i det här projektet låg i att uppfylla kundens alla olika behov och att få plats med allt i små lokaler. Genom att placera sociala utrymmen i korridorsdelen och införa hemtrevliga och mysiga lösningar lyckades man uppfylla kraven, trots många utmaningar som uppstod längs vägen på grund av pandemin. Kombinationen av genomtänkta funktioner, utförliga detaljer och ett enhetligt färgschema resulterade i moderna lokaler som ger ett professionellt intryck.

Vi är stolta över att ha designat ett kontor som är både modernt, estetiskt tilltalande och multifunktionellt. I utbildningscentret finns rum som är lika flexibla som rummen på stora konferenscenter, samtidigt som de ger ett varmt och trevligt intryck. Kontoret är också ett väldigt bra exempel på hur man kan utnyttja korridorsytor till olika aktiviteter. Samtidigt som man såg till att hålla hög standard vad gäller teknik, akustik och ergonomi skapades också ett attraktivt utrymme för medarbetarna – en kontorsmiljö som verkligen är byggd för framtiden: liten, väldigt funktionell och anpassningsbar för användarna. Det är ett perfekt kontor för hybdridarbete.

Anna-Maria Gronau, administrativ chef på Demant

​Hybridkontor

I tiden för hybridarbete är Audikas kontor ett utmärkt exempel på en bekväm och funktionell arbetsmiljö som också tillför värde genom en hemtrevlig stämning.

I utbildningsrummen finns mobila lösningar, till exempel de fällbara borden Foldex och de stapelbara och hjulförsedda stolarna 5000[cv] som passar perfekt för möten. Detta gör det extremt enkelt att anpassa utrymmena efter antalet deltagare och den typ av arbete de ska ägna sig åt.

I konferensstolarna Pilot kombineras komfort och estetik. Tack vare den ställbara sitthöjden och vrid- och gungfunktionen är det möjligt att sitta i en ergonomiskt riktig ställning i de här fåtöljerna. Detaljer som de mjuka armstöden och glipan mellan sits och ryggstöd ger ökad funktionalitet och hygiennivå och gör fåtöljerna helt unika.

Soffan Scandinavia är en hållbar lösning tack vare sin genomtänkta design. Avtagbar klädsel och vändbara sitsdynor gör det enkelt att hålla soffan ren, och gör att den håller längre. Vid behov kan man också byta klädsel för att skapa en ny och fräsch känsla i inredningen utan att behöva byta ut hela soffan.

Vi vill återigen säga hur glada vi är över att Demant gav oss det här förtroendet och att de uppskattar den ergonomi, kvalitet och skandinaviska design som Kinnarps erbjuder. Effektiv kommunikation och god kännedom om kundens behov underlättade hela processen betydligt. Med rätt val av produkter, inredningslösningar och färger förvandlades små utrymmen till funktionella och trevliga miljöer för arbete, utbildning och möten.

Marta Pryczkowska-Gbiorczyk, Business Development Director på Kinnarps

Gillar du de här lösningarna? Vi kan hjälpa er att utveckla och inreda era lokaler!

Kontakta oss