Kundprojekt: ESP - Att växa lokalt

Essential Supply Products Ltd (ESP) är en av de ledande oberoende tillverkarna och omvandlarna av mjukpappersprodukter för engångsbruk i Storbritannien. Företaget grundades 1990 i Worcestershire och är stolt över att vara en lokal arbetsgivare, med över 95 % av personalstyrkan hämtad från det omgivande länet.

EN NY PLATS ATT BYGGA PÅ

De hade verkat och vuxit på 4 separata platser kring Worcestershire när de 2007 började söka efter lämplig mark eller lämpliga lokaler för att samla alla verksamheter på en plats. En tillgänglig tomt på 19 hektar i lokala Blackmore Park verkade perfekt. Företaget har i grunden en passion för samhällsarv och hållbarhet, så när möjligheten att samla allt på en plats och ändå upprätthålla en lokal närvaro dök upp så tog de tillvara på den. Platsen var perfekt för utvecklingen av nya produktionsanläggningar och där fanns redan skalet till en ny kontorsbyggnad, lämplig för ESP:s administrativa behov. ”Insidan av byggnaden var inte mycket mer än en grå låda”, förklarar Isla Buchanan, projektledare på ESP. ”Även om den var ny var den inte särskilt attraktiv och vi ville ha en byggnad för att locka till oss och behålla lokal personal. Vi ville inte att det skulle kännas som en steril företagspark, så vi påbörjade arbetet med att designa interiören för att återspegla vår kultur och göra ett gott intryck.”

ATT SAKNA DEN LOKALA LÄNKEN

I första hand sökte Isla lösningar hos lokala möbelhandlare, i enlighet med önskan att använda lokala leverantörer där det var möjligt.

”Vi gav några återförsäljare i uppdrag att föreslå möbler åt oss, men allting kändes för formelartat. De tittade bara på vår blå logotyp och gav förslag baserade på ogrundade antaganden om vad vi skulle vilja ha, antingen mycket dyra eller mycket billiga möbler, från en blandning av olika tillverkare. Det saknades engagemang för projektet. Så vi bestämde oss för att bege oss till London och söka expertråd. Efter att ha sökt efter ledande kvalitetstillverkare baserade i Clerkenwell, som vi hade förstått var navet på möbelmarknaden, gjorde vi omfattande undersökningar på webben och letade efter genuina tillverkare som hade ett heltäckande utbud och faktiskt verkade intresserade av sina kunders mål. Vi bokade in möten med 3 eller 4 av dem och tyckte att Kinnarps var den tillverkare som passade oss bäst att samarbeta med. Kinnarps showroom var annorlunda, eftersom det visade oss hur interiören verkligen skulle se ut ... vår MD såg deras styrelserum och sa ”det här är vad jag vill ha”. Det var uppfriskande att se hur våra kontor skulle kunna se ut, snarare än att bara titta på provprodukter.”

EN VÄRLD AV VAL

Isla var också medveten om att hon arbetade mot en budget och att svåra val skulle behöva göras. ”Vår MD var angelägen om att vi skulle inspireras av vitaliteten hos det Google-liknande kontoret – vid ett tillfälle diskuterade vi till och med om vi skulle bygga en rutschbana mellan våningarna – men man måste vara realistisk, och med vår begränsade budget var vi inställda på att göra smarta inköp. Det Kinnarps gjorde möjligt för oss var att hitta en mängd olika stilar inom en fast budget. De gav oss även goda råd. Vi hade en uttalad vision om att ingen förvaring skulle finnas under skrivborden, men vi insåg snart det praktiska i att faktiskt ha vissa förvaringsmöjligheter. Men istället för att förse alla med varsin hög hurts valde vi halvhurtsar som passade våra behov perfekt.”

EN PASSION FÖR HÅLLBARHET

Med ESP:s engagemang för att handla lokalt i åtanke var beslutet att satsa på en möbelleverantör med tillverkning i Sverige ett intressant val. ”81 % av byggnaden och interiören anskaffades lokalt”, säger Isla. ”Detta är något vi är väldigt stolta över. Om vi inte kunde välja en lokal leverantör ville vi vara säkra på att verkligen kunna motivera det, och på att leverantören vi valde skulle passa vårt företagsansvar och skulle kunna uppvisa exemplariska miljöstandarder. Trots att vi fick söka oss längre bort än vi hade tänkt för att hitta våra möbler så uppvägde Kinnarps starka hållbarhetsperspektiv mer än väl vår oro över att vi kanske skulle behöva frångå våra principer.”

LÖSNINGEN

”Orderprocessen var smidig och effektiv och jag såg fram emot leveransen. Jag måste säga att Kinnarps montörer var fantastiska. De kom när de sa att de skulle, de var punktliga och mycket tillmötesgående. Till skillnad från vissa leverantörer arbetade de här killarna en hel dag och ansträngde sig för att få jobbet gjort. Jag fick tvinga dem att dricka en kopp te och ta en paus! Det var också fantastiskt att se att alla förpackningar togs tillbaka till fabriken för återanvändning. Det enda de lämnade efter sig var ett skinande nytt kontor.

Jag har redan rekommenderat Kinnarps till omkring 5 lokala företag, samt kommunen när de besökte oss.

” På frågan om hon kände sig som en Kinnarps-ambassadör nu, svarade Isla - ”Det är så kunder ska vara. När du får bra service förmedlar du den erfarenheten till andra. Det är en del av vår etiska värdegrund som omfattar lokalsamhället och vårt arbetssätt.”

TYCKTE DU OM VAD DU SÅG? NYFIKEN PÅ VAD SOM KAN GÖRAS FÖR DIN ARBETSPLATS?

Kontakta oss