Fujitsus fastighetsstrategi är inriktad på skapa ett antal kollaborativa och socialt engagerande kontorshubbar runtom i norra och västra Europa, där en uppsättning standardiserade koncept och produkter används för att stärka företagets varumärke och kultur.
Fujitsus hubb i London har nyligen omvandlats i linje med dessa arbetsplatsstandarder, så att hubben på Baker Street ska bli mer lik sina systerhubbar i Helsingfors, Stockholm och München. Kontorshubbarna erbjuder utrymmen för samarbete och ersätter traditionella arbetsstationer med ett landskap som är anpassat för en mängd olika arbetssätt. Fujitsus mål är att alla medarbetare ska ha möjlighet att använda utrymmen som stödjer deras individuella behov, är eftertraktade, attraktiva och ger en större känsla av samhörighet med företaget.
Omvandlingen av hubben på Baker Street har genomförts under coronapandemin, vilket har gjort det möjligt för Fujitsu att prioritera och planera implementeringen av sin fastighetsstrategi för de kommande 18–24 månaderna. Dessa omständigheter har gjort det möjligt för deras Properties Projects-team att genomföra projektet på ett snabbt och säkert sätt, då man har sluppit de utmaningar det innebär att arbeta med en byggnad full av folk. Resultatet är en plats som är trygg, säker och står redo för medarbetarna när de väl kan återvända, med fokus på de viktigaste delarna av företagets strategi: Destination, välbefinnande och teknik.
"Just nu genomför vi våra projekt från A till Ö på kort tid. Vi driver på de här projekt eftersom vi är medvetna om att vi har chans att få jobbet gjort medan människor jobbar hemma och medan företaget genomgår en stor förändring.”
Fujitsu ser sina hubbplatser, framför allt Baker Street, som platser där medarbetare kan träffas för att samarbeta snarare än att fokusera på ensamarbete. Miljön erbjuder många olika arbetsytor, och denna typ av frihet i valet av arbetsplats är viktig för Fujitsu och kommer definitivt att spela en avgörande roll för företagets framgångar. Nu har man faktiskt minskat ned antalet arbetsstationer i lokalerna från 270 till 120, vilket har gett plats för fler informella ytor, tysta zoner och bättre tillgänglighet och teknik.
Med sin yta på 4 000 kvadratmeter har platsen en enorm betydelse i och med att den är belägen i en huvudstad, nu när alla hubbar blir till kompetenscentra för Fujitsu, både ur ett kommersiellt perspektiv och ur ett arbetsplatsperspektiv som Olly Dickinson, chef för Workplace Standards på Fujitsu, påpekar:
“I linje med vår fastighetsstrategi är vi glada över att ha omvandlat denna hubb till en miljö som kommer att stödja och uppmuntra alla till att prestera efter bästa förmåga – varje dag. Vi ser Kinnarps som en partner och inte som en leverantör. Det är ett samarbete som bygger på tidigare projekt och en tydlig förståelse för de mål som Fujitsu har som internationell verksamhet.”
Njut av det perfekta tillskottet till en social miljö, så att du kan sitta ned och ta en paus.
Vagabond-bordet tillsammans med pallen Motus gör utrymmet mer flexibelt. Tack vare hjulen är det enkelt att flytta, det kan användas för möten och som en plats att snabbt slå sig ned vid när man behöver fixa en mindre, individuell uppgift.
Ett högre mötesbord med pallar är perfekt för snabba avstämningar eller brainstorming.
”För oss funkar det bra att använda oss av ett litet antal pålitliga partners som låter designen utvecklas. Dessa partners förstår oss och samarbetar med oss för att säkerställa att det finns ett lokalt inslag i varje projekt vi levererar. Vi förstår hur viktig arbetsplatsen är för att attrahera och behålla talanger och möjliggöra kulturell förändring i denna ständigt föränderliga arbetsvärld.”
Projektet baserades på en genomtänkt metod och Kinnarps skandinaviska arv och synsätt, i kombination med att ett engagerat Kinnarps-team samarbetat tätt ihop med Fujitsu och deras övriga partners, vilket har gjort det möjligt för detta framgångsrika par att åstadkomma fantastiska resultat. Kinnarps och Fujitsu är överens om vikten av att skapa miljöer som uppmuntrar människor till att uppfylla sin potential. Att utforma inkluderande och tillgängliga utrymmen som alla användare kan röra sig fritt i och använda på ett effektivt sätt är nyckeln till framgång för Fujitsus kontorshubbar.
Kinnarps och Fujitsus miljöansvar fördes samman i Kinnarps produktions-, leverans- och installationsstrategi. Till exempel ligger användningen av filtar istället för plastemballage i linje med Fujitsus pågående arbete med att minska användningen av engångsplast. Faktum är att vi på Kinnarps sparar 270 kg emballage per blåbil som lämnar vår fabrik tack vare vår filtmetod, och 96 % av våra träråvaror är certifierade. Det finns många andra likheter i våra företagsvärden som underlättar samarbetet mellan Kinnarps och Fujitsu, vilket gör att vi arbeta tillsammans för att Fujitsu ska få den service och de produkter som hjälper dem att skapa en bättre framtid för sina medarbetare.
”Att arbeta tillsammans med en partner som förstår de praktiska aspekterna av projektledning och implementering är avgörande för ett projekts framgång. Vi litade på att Kinnarps kunde stödja oss fullt ut och samarbeta med våra övriga partners för att se till att Baker Street-omvandlingen gick som den skulle.”
SAMMANFATTNING
· Kollaborativt och socialt engagerande
· Möjlighet att välja arbetsmiljö
· Genomtänkt metod och inkluderande design
· Hållbara val