Flexibel lärmiljö – planera för olika lärsituationer

För att hålla över tid och för att stötta olika lärsituationer behöver lärmiljöerna vara flexibla. Men vad innebär egentligen flexibilitet?

Anpassningsbar inredning håller längre

Lärmiljöer som skapas idag ska hålla i flera decennier. Därför är det extra viktigt att tänka på hur man ska förbereda miljöerna för att de ska vara tillgängliga och fungera – både för nutida och framtida behov. En varierad inredning som enkelt går att flytta och anpassa för att stötta olika lärsituationer och olika elevers behov ger en lösning som håller över tid. Det är dock viktigt att inredningen också har fasta element som skapar igenkänning och trygghet.

Möbler som skapar en flexibel lärmiljö

Stapelbara stolar och pallar, fällbara bord, förvaringslösningar, bord och avdelande skärmar med låsbara eller bromsningsbara hjul är några exempel på möbler som gör att ett rum snabbt kan förändras. Klassrummets utformning behöver tillåta att man sömlöst kan växla mellan föreläsning, grupparbete, enskilt arbete, arbete två och två och diskussion – därför är en flexibel inredning extra viktig här.

Tre nivåer av flexibilitet

Flexibilitet kan betyda många saker och vad man definierar som flexibelt kan skilja sig mellan olika verksamheter. Därför är det viktigt att man är överens i planeringen om vad det faktiskt är man behöver. En början till att reda ut begreppet flexibilitet är att se det i tre nivåer.

Daglig flexibilitet

Möjlighet att enkelt dra isär, förflytta eller möblera om bord och stolar beroende på den lärsituation miljön ska stötta. Möjlighet att rulla med sig en skrivtavla till en annan plats, höja och sänka bord och stolar eller stapla pallar som för stunden inte används.

Kortsiktig flexibilitet

Förutsättningar att efter behov kunna kombinera möbler från olika rum utan att skapa ett rörigt visuellt intryck, till exempel när man behöver skapa en tillfällig lärmiljö för ett speciellt projekt eller en årskurs.

Långsiktig flexibilitet

Det som kanske inte syns i den dagliga verksamheten, men som på lång sikt gör det möjligt att enkelt förändra, uppdatera, skala upp eller ned inredningen efter behov. Till exempel att man kan byta ut delar, klä om möbler eller på andra sätt förändra eller bygga på inredningslösningar.

Ett hållbart klassrum är förberett för många olika lärsituationer

Genom att välja en flexibel inredning kan man utforma ett hållbart och framtidssäkrat klassrum. Här har samma klassrum på 60 kvm inretts på fyra olika sätt med samma uppsättning möbler, för att stödja olika lärsituationer.

Grupparbete

Grupparbete.png

Diskussion

Diskussion.png

Föreläsning

Forelasning.png

Enskilt arbete/
arbete två och två

Enskiltarbete.png

Produkter för en flexibel lärmiljö

Xact

Xact

323 Färger och material | 16 Varianter

Xpect

Xpect

298 Färger och material | 36 Varianter

Elevate

Elevate

10 Färger och material

Education Storage

Education Storage

Education Storage, lådförvaring med fack

14 Färger och material | 9 Varianter

Leia

Leia

349 Färger och material | 15 Varianter

Vibe

Vibe

Vibe Golvskärm

141 Färger och material | 107 Varianter

Gino

Gino

266 Färger och material | 10 Varianter

Origo

Origo

27 Färger och material | 64 Varianter

Education Storage

Education Storage

Education Storage, pulpet

14 Färger och material | 2 Varianter

Frisbee

Frisbee

329 Färger och material | 6 Varianter

Trixagon

Trixagon

5 Färger och material

Foldex

Foldex

30 Färger och material | 6 Varianter

Cap

Cap

Läs hela magasinet

I magasinet Education Solution delar vi med oss av kunskap och insikter om hur lärmiljöer påverkar elever och personals vardag. Du kommer att få uppleva hur vi tillsammans kan skapa hållbara lärmiljöer för trygghet, fokus, glädje och ett optimerat lärande.

Läs magasinet här