När Arelion Sweden AB behövde ett nytt huvudkontor i Stockholm, efter att ha lämnat sitt tidigare moderbolag Telia, vände de sig till Kinnarps för att förverkliga sin vision. Som nu fristående leverantörer av världens bäst uppkopplade stamnät för internet, stod de inför utmaningen att skapa ett kontor som implementerade deras nya varumärke och stöttade deras hybrida arbetssätt.
Som underlag för det nya kontorets utformning kartlade Arelion hur många av stockholmskontorets 140 anställda som skulle befinna sig på kontoret samtidigt. Med hybridarbete som huvudsakligt arbetssätt var det ett nödvändigt steg för att säkerställa ett kontor med en trivsam nivå av liv och rörelse och tillräckligt med skrivbordsplatser.
Mattias Fridström, Kontorschef på Arelion, berättar: ”I princip gav vi Kinnarps fria händer på hur de skulle designa vårt kontor, utifrån några givna ramar. Vi gav dem ett underlag i form av en sammanställning av vilka typer av miljöer vi hade behov av tillsammans med våra varumärkesfärger.”
Genom kontorets alla ytor löper en röd tråd med olika nyanser av Arelions färger. Maja Sever, Chief Marketing Officer på Arelion, berättar om tankarna bakom inredningen: ”I januari 2022 gjordes en rebranding av vårt varumärke, där vi också uppdaterade hela vår visuella identitet. När vi påbörjade det här inredningsprojektet var vi precis i startgroparna med att implementera den nya identiteten även i våra kontor. Kinnarps gjorde ett bra jobb med att tolka den i en inredningslösning.
Olika nyanser av Arelions färger mörkblått, rosa, lila och ljusgrått återfinns i hela inredningslösningen. I entrén ger den inbjudande modulsoffan Oas ett välkomnande intryck till besökare.
"Det märks att Kinnarps har stor omsorg för detaljer. Man hade enkelt kunna använda ljusgrått på hela kontoret, eftersom det också var en del av identiteten, men istället utmanade de oss att våga använda mer färg. Genom att dela upp kontoret i en rosa och en blå sektion och tona ner nyanserna fick vi in våra varumärkesfärger på ett harmoniskt sätt. Man är ju här så många timmar om dagen och då är det viktigt att det både är funktionellt och känns ombonat."
I kontorets rosa del finns flera mötesplatser möblerade med stolen Koy. En hybrid mellan fåtölj och kontorsstol vars innovativa design uppmuntrar till rörelse, vilket gör den lämplig för längre möten. Gardiner längs väggarna förhindrar insyn och förbättrar mötesrummets ljudmiljö.
Vid de öppna skrivbordsplatserna hittar vi den klassiska kontorsstolen Plus och det höj- och sänkbara skrivbordet Serie P. Tillsammans utgör de en ergonomisk skrivbordsplats som motverkar statiskt sittande genom att erbjuda varierade arbetspositioner. De ljudabsorberande skärmarna Vibe möjliggör fokuserat arbete.
I mötesrummen i den blå delen av kontoret står stolen Monroe. Hjul på stolsbenen tillåter de rörelser som behövs för att hålla koncentrationen uppe under möten.
En utmaning som många organisationer står inför är att optimera den fysiska miljön för sitt arbetssätt. Att ha ett kontor som stöttar medarbetarnas alla aktiviteter under arbetsdagen är en förutsättning för produktivitet och skapar trygghet.
Med tidigare erfarenhet av olika inredningslösningar hade Arelion en bild av hur det nya kontoret skulle utformas för att stötta deras arbetssätt. Mattias Fridström berättar mer: ”Alla som sitter här och jobbar kan också utföra sina arbetsuppgifter hemma, vilket gör det extra viktigt att kontoret skapar incitament för våra medarbetare att även jobba på plats. Något vi tog med oss från vårt förra kontor är insikten om att vårt sätt att jobba främst kräver skrivbordsplatser i fyrklövrar, där man både kan utföra fokuserat enskilt arbete och samtala med sina kollegor. Men för att skapa variation och möta alla våra medarbetares behov behövs även andra miljöer. Vi hade till exempel en lite större tom yta som Kinnarps kom med ett bra förslag till. Ett rullbord som har blivit en funktionell och vacker del av kontoret. En perfekt touchdown-plats att använda mellan möten!”
Skapa en god helhetsergonomi med hjälp av genomtänkta färgval! För mycket starka färger i inredningen kan göra det svårt att koncentrera sig på sitt arbete. På större ytor är det därför bättre att använda nedtonade nyanser. Lär dig mer om hur färger kan användas för att optimera produktivitet och välmående i vår artikel: Färgpsykologi – färgernas betydelse för välmående
Projektbordet Vagabond och pallen Motus skapar flexibla sittplatser som används som touchdown-platser. I bakgrunden ser vi den modulära förvaringsserien Capacity, som med varierande färger på luckorna blir ett dekorativt element i inredningen samtidigt som den erbjuder olika typer av personlig och gemensam förvaring.
Medarbetarna på Arelion Stockholm är mycket nöjda, både med deras nya lokaler och arbetsmiljöer. Från att ha suttit utspridda på tre separata våningsplan i en lokal som inte stöttade deras arbetssätt, sitter de nu samlade i en harmonisk lokal med ett anpassat utbud av miljöer. Mattias Fridström berättar om processen som ledde till de nya miljöerna: ”Samarbetet med Kinnarps har varit jättebra. Vid ett antal tillfällen kunde vi besöka deras showroom i Nacka och titta på inredning, materialval, tyger och färger för att skapa en bild av hur resultatet skulle kunna bli. Och det bästa är att känslan i kontoret faktiskt blev exakt så som vi ville ha det! Det är fräscht, funktionellt och överlag en väldigt attraktiv miljö. Allt från färger till akustik och inredning gör det trivsamt att vara här. I vårt förra kontor satt vi dessutom på tre olika våningsplan, här ser man alla och kan mötas på ett bra sätt.”