Lärmiljöer för barn med NPF – autismforskarens tips

En del lider mer än andra av stök och otydlighet. Sven Bölte, en av världens främsta autismforskare, förklarar hur skolan kan bädda mjukare för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

NPF ställer högre krav på lärmiljön

Var tionde svensk elev har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. ”NPF”, som det ofta kallas i skolvärlden, är samlingsnamnet för en rad tillstånd – bland annat adhd och autism. Eftersom NPF innebär ett annorlunda sätt att processa intryck ställer det särskilda krav på lärmiljön, inte minst den fysiska. I Stockholm finns en av världens främsta forskare på området. Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap samt föreståndare för Center of Neurodevelopmental Disorders (KIND) på Karolinska institutet. Nyligen släpptes en litteraturöversikt i ämnet där han var medförfattare, och han har också kopplats in som konsult när nya skolor ska byggas.

Vilka utmaningar stöter du på i ditt jobb med de skolor som byggs idag?

– Neuropsykiatriska utmaningar finns oftast inte med i sammanhanget. Man bygger med kroppsliga funktionshinder i åtanke, men inte för elever med osynliga kognitiva svårigheter – och de har ganska stora behov.

Vad är viktigt att tänka på när man NPF-anpassar lärmiljön?

– Jag brukar säga att det handlar om tre delar. Först har vi de sensoriska aspekterna att beakta, att miljön är sensoriskt lugn. Att det inte luktar, att ljud- och ljusförhållandena är bra. Det bör inte vara för mycket trängsel, speglingar, störande mönster eller material som man kan skada sig på. Ljud kan dämpas, förvaring kan användas för att gömma undan saker. Man kan försöka optimera ventilationen och undvika fluorescerande ljus. Och man kan erbjuda varierad mat, eftersom vi vet att många med NPF har specifika preferenser.

– Den andra delen handlar om att maximera den visuella styrningen. Visuell och akustisk tydlighet krävs för att eleverna ska kunna lokalisera sig, hitta rum och passa tider. Klockorna bör till exempel fungera och visa samma tid, skyltningen får gärna vara tydlig och enkel. Den tredje delen är att det måste finnas möjlighet att skärma av sig. På arbetsplatsen har vi ofta avskärmade, lugna hörn och det kan även elever behöva, också under rasterna. Många skulle ha fördel av att ha lugn under lunchen, och kunna dra sig undan när man äter sin mat.

SvenBolte.png

Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap

safecorner3.png

Avskärmade studieplatser skapar trygghet och fokus – skärmserien Vibe finns i en mängd olika utföranden som passar i olika typer av miljöer i skolan.

safecorner4.png

Lärmiljöer med färger nära naturens egen färgskala – gröna och jordiga toner som går ton i ton skapar en lugn atmosfär som främjar återhämtning och fokus. I Kinnarps Colour Studio finns ett särskilt framtaget sortiment anpassat för skola.

safecorner2.png

Trygga hörn, som skapas genom inredning eller arkitektur, ger möjlighet till avskildhet och studiero – en viktig del i en inkluderande lärmiljö som tar hänsyn till barn med NPF.

Hur kan skolor och pedagoger skapa en inkluderande fysisk lärmiljö för alla barn?

– Även om det används bildstöd på många ställen tycker jag man kan bli bättre på det. Optisk ordning och reducering av synliga objekt är viktigt. Hitta en sittordning som fungerar för alla, och välj ljuddämpande material. Bristande tydlighet och starka sensoriska intryck i den fysiska lärmiljön frestar på uppmärksamheten och har kognitiva kostnader. Jag tror att man som neurotypisk lärare kan ha svårt att förstå hur extremt känslig en elev med NPF kan vara.

Vilka kan de kognitiva kostnaderna vara?

– Blir en elev störd av olika sensoriska intryck, samtidigt som det finns en bristande tydlighet i den fysiska lärmiljön, så kan det ta all kraft från studierna. De flesta med NPF har svårigheter med det vi kallar exekutiva funktioner – handlingsplanering, impulskontroll, flexibilitet och självreglering. Man får inte underskatta hur mycket som kan fallera när den fysiska lärmiljön inte fungerar.

5 tips: Så NPF-anpassar du lärmiljön

1.

tips1.png

Enkla planlösningar, indelningar, viloutrymmen och zoner för specifika aktiviteter.

2.

tips2.1.png

Genomtänkt placering av fönster, persienner och reglerbart ljus.

3.

tips3.png

Ljudisolering och ljuddämpande material.

4.

tips4.png

Neutral och enkel färgsättning samt diskreta mönster.

5.

tips5.png

Flexibilitet och anpassning till allas unika behov.

Möbler för inkluderande lärmiljöer

Xact

Xact

323 Färger och material | 16 Varianter

Vibe

Vibe

Vibe Golvskärm

141 Färger och material | 107 Varianter

Xpect

Xpect

298 Färger och material | 36 Varianter

Origo

Origo

27 Färger och material | 64 Varianter

Fields

Fields

Fields soffa

203 Färger och material | 38 Varianter

Education Storage

Education Storage

Education Storage, lådförvaring

14 Färger och material | 5 Varianter

Fields

Fields

Fields fåtölj

203 Färger och material | 6 Varianter

Vibe

Vibe

Vibe Väggabsorbent

141 Färger och material | 27 Varianter

Elevate

Elevate

10 Färger och material

Monolite High

Monolite High

Education Storage

Education Storage

Education Storage, högskåp med dörrar

14 Färger och material | 8 Varianter

Point

Point

Casper

Casper

6 Färger och material | 2 Varianter

Junior

Junior

15 Färger och material

Läs hela magasinet

I magasinet Education Solution delar vi med oss av kunskap och insikter om hur lärmiljöer påverkar elever och personals vardag. Du kommer att få uppleva hur vi tillsammans kan skapa hållbara lärmiljöer för trygghet, fokus, glädje och ett optimerat lärande.

Läs magasinet här